fredag 27 mars 2015

Handmålade tapeter

I går sken solen så där härligt vårligt som den
bara kan skina en marsdag. Men det var råkallt, så kallt
att jag var glad att jag inte lagt mössa och handskar långt borta
utan kunde dra ner mössan över öronen.


Jag ringde till Stundars kulturcentrum för att höra om jag kunde
gräva lite i deras bildarkiv.
Jovisst, det var bara att komma ut och söka i deras datafiler. 
På Stundars träffade en barndomsvän som jag inte sett på år och dagar.
Hon bjöd mig på en kopp kaffe i personalens kafferum.


Bredvid kafferummet fanns ett vackert soligt rum med handmålade
tapeter och en tjusig handmålad bård.



I nästa rum fanns en annan handmålad tapetbård.
Tänk så vackert man smyckade sina hus förr i tiden!


Och tänk en så vacker stensatt gårdsplan!
Det var som att gå på en stenig strand en solig sommardag.


Jag hittade mina bilder och så tackade jag för mig och för kaffet.
Roligt att ses U-B, ha en skön semester nu också!



Det var för kallt att gå runt på museiområdet, så jag gick istället
in till en inredningsaffär som hade flyttningsrea. Där träffade jag
förstås S som äger affären och det var ju också länge sedan
vi pratades vid. Lycka till med företagsflytten!


Det är roligt att fylla sina dagar med spännande möten och
vackra inredningsdetaljer.
Som en av de personer jag intervjuade för en tid sedan sa:
"Jag försöker lära mig något nytt varje dag. Det kan vara
något nytt vid datorn eller så ett ord på ett främmande språk."
Personen var en dam som fyllt 80 och som ännu har glimten
i ögat och som är på språng.
Jag frågade vad hon lärt sig den dagen vi träffades.
"Jag har ju lärt känna dig!"
Och så kramade hon om min arm.
Då kan man ju inte bli annat än varm om hjärtat.
Jag håller ju med! Just det att lära sig något nytt varje dag
och träffa människor, vänner eller nya bekantskaper, det är lika roligt.


3 kommentarer:

  1. Vad trevligt du har haft, där i Stundarns kulturcenter hade jag oxå velat vara.
    Vilka fantastiska vackra tapeter och vilka utsökta bårder, nog kunde väl folk göra otroliga mönster och färg kombinationer förr. Stenälskare som jag är, gillar den där stensatta gårdsplanen.
    Att få träffa trevliga damer med glimten i ögat som vill hänga med sin tid, det gillar jag till tusen.
    Jag vill oxå lära mig något nytt varje dag och det blir faktiskt något nytt, fast man inte direkt tänker på det.
    Att få göra nya bekantskaper är mycket trevligt, det gör man även på bloggen . . . .
    Tack för detta intressanta inlägg.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera
  2. Åhh så vackra tapeter ,tack för att du delade med dig ,trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
  3. Så vackra tapeter! Vilket jobb man la ner förr på att smycka sitt hem. Jag tror nog att man blir mer aktsam om saker som man själv gjort än allt som man bara köper när det gamla är trist. Slit-och-släng var inte dåtidens melodi. Trevlig helg

    SvaraRadera