måndag 2 mars 2015

Några snackisar

En definition på mental mognad
är att vara den man är 
och inte fästa sig så mycket vid
vad andra tycker.
Att göra det man trivs med
i det man trivs i.
-Camilla Thulin-

Raderna fick jag syn på häromdagen och kan bara
konstatera att det är så sant så sant. 
Därför börjar jag veckan med en del funderingar.
Jag slänger ut en del snackisar, så ni får höra min åsikt.
Vad tycker du?


Förra veckans världssnackis var vilken färg en klänning hade. Pytt tänkte
jag, vad spelar sådant trams för roll. Jag såg en blå klänning
med ränder, eller tänkte man att det var en dåligt exponerad bild så
var ju klänningen vit. Det var tydligen någonting med hur hjärnan uppfattar
färger som var det speciella med bilden. Och just hur vi uppfattar saker
och ting handlade ett intressant tv-program om Putins Ryssland om.
Rika män med makt har alltid varit farliga och nu är Mr Ryssland förmögen,
kanske världens rikaste privatperson.... Det är viktigt med politik, tycker jag.
Tyvärr är politiken inte alltid så rättvis, speciellt inte när
maktutövarnas egna pengar kommer med i spelet.



Man skall se upp för hur allting är marknadsfört. Oftast går vi på dessa
marknadsföringstrick utan att ens reflektera över saker och ting. I vårt 
östra grannland har man gått på en viss mf-typ och vi här i väst övertygas om
något annan. Det är väl så att man helt och hållet måste fundera själv.
Det lärde jag mig för många år sedan. Jag satt i en panel i en av stadens skolor
och vi skulle för ett hundratal elever presentera olika yrkesområden.
I panel satt också en köpman som nyligen hade tagit över ett av stadens
varuhus. Vi berättade alla om våra branscher och sedan fick eleverna
ställa frågor till oss. Men det kom nästan bara frågor till köpmannen.
Av en och samma grabb längst uppe till vänster, minns jag. Och alla hundratalet
elever fick sig till livs allt om ett visst varuhus och en viss ny köpman...  
Jag kunde inte annat än le när jag tänkte på hur köpmannen
och eleven säkert hade kommit överens om frågorna på förhand.
Marknadsförening gäller i alla lägen, det måste vi komma ihåg.


En annan snackis är Finlands låt till Eurovisionen. I lördags vann gruppen
Pertti Kurikan Nimipäivät med låten "Aina mun pitää". Alla gruppmedlemmarna
har funktionshinder, de har olika typer av utvecklingsstörning som man uttryckte
det förr. Det är en solskenshistoria att denna grupp vann tävlingen och för 
gruppmedlemmarna var detta stort och man såg äkta tårar i lördags.
De kommer garanterat att uppmärksammas mycket när de ställer upp i Wien,
för det är verkligen en solskenshistoria. Men, jag tyckte inte om musiken
i deras låt. Jag tycker inte om punkrock. Tyvärr. 
Jag önskar grabbarna lycka till och jag önskar att de får Europa 
att tänka till lite extra. 

Under gårdagens 50 kilometer från Falun-VM satt jag och sydde
ihop mina mormorsrutor. Snart har jag en pläd att svepa kring axlarna.



1 kommentar:

  1. Jasså blev det den låten och grabbarna som vann i Finland,
    ja det kommer säkert att dela uppfattningarna i Finland och övriga världen.
    Nu hoppas jag att dom klarar av att leverera för så mycket folk,
    och att dom har ett budskap är ju säkert.
    Här i Sverige har vi ju en teatergrupp med funktionshinder, som turnerar runt,
    och dom har ju fått så mycket bra uppmärksamhet,
    men uppträdanden har ju hela tiden varit på deras villkor.
    Önskar den finska gruppen lycka till i Melodifestivalen.

    Snygga mormorsrutor du har gjort, den filten blir nog snygg.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera