onsdag 18 mars 2015

Norrskenet dansade

I söndags skedde ett utbrott på solens yta och nu har 
den geomagnetiska stormen nått fram till jorden. I går kväll när mörkret
hade fallit kunde man se det mest fantastiska norrsken dansa över
himlen här hos oss. Jag gick ut vid 22-tiden och då dansade 
norrskenet rakt ovanför huset. Som stora slängar
flydde norrskenet över himlavalvet.


Hela himlen var fylld av strålar som ändrade form allt eftersom
det flyttade sig längre mot norr. Fantastiskt!




Jag sprang ut mot slätten, bort från vägbelysning och
gårdslampor. För att få stå i den mörka kvällen och kika
upp mot himlavalvet som vadade i ljus.




För att ni skall förstå hur stort detta norrsken var
försökte jag fota ett hus, där det lyste i några fönster
(de tre prickarna nere på bilden).
De andra prickarna på bilden är stjärnor som lyste 
i den klara kvällen.




Sådana här gånger önskar jag mig en bättre kamera och framför
allt ett stativ. För oj vad jag darrade i armarna när jag höjde
kameran uppåt hela tiden....


För närvarande finns det ett aktivt område på solen och det
har skapat många små och mellanstora flareutbrott den senaste tiden.
Tydligen får vi se norrsken fler kvällar och nätter, men idag
har vi mulet så jag är tacksam att jag fick uppleva
gårdagskvällens underverk!

3 kommentarer:

  1. Men oj så bra bilder du fick, fast du har "dålig kamera" som du skriver...Jag önskar också mej en bättre kamera...men som sagt den får väl duga.

    SvaraRadera
  2. Här såg vi inget norrsken var nog ute och kollade men olika falla ödets lotter och nu är det mulet .Men jag har en konstig sol som jag kommer att lägga in ikväll ,kram Nette

    SvaraRadera
  3. Jag läste i tidningen att det synts här i Skåne också, men jag var tyvärr inte upp vid den tiden. Kram

    SvaraRadera