torsdag 12 mars 2015

Friska vindar på Replotbron

Det vackra vårvintervädret lockade ut mig igår.
Jag hoppade i bilen och åkte dit näsan pekade (det var
rätt spännande och se vart det skulle bära av....). 
Det blev som så många gånger förr att jag rattade ut över 
Replotbron för att se ut över havet. Havet som ännu delvis
är istäckt så här inomskärs.


Jag parkerade bilen vid brofästet och tog mig en promenad
över bron. Vinden, en riktigt kall frisk nordanvind, blåste 11 meter/sekund
(jag kollade vindmätaren) och jag var ensam fotgängare där uppe..



Där gick jag och undrade varför jag måste besöka bron just
en helt vanlig onsdag i mars när vinden pinade kall utifrån 
de istäckta havsvidderna. Visst, solen lyste och det öppna havet
 svallade sommarlikt under bron, men huuu så kallt det var!


Där i horisonten finns Sverige nästa. 
Och långt där ute låg ännu isen som ett vitt band.




Jag gick tillbaka till bilen. Nere vid stranden tuggade nordanvinden
på iskanten. Jag kunde inte låta bli att sucka av välbehag när jag såg de 
blåa havsvågorna. Snart är våren här! Men så huttrade jag till i vinden. 
Mars är trots allt en vintermånad.
Brrr, så kallt det var!




Replotbron är med sina 1.045 meter Finlands längsta bro.
Den är en s.k. snedkabelbro som förbinder ön Replot med fastlandet.
Den är 82 meter hög och invigdes 27.8.1997.

3 kommentarer:

  1. Hej, jag förstår att det blir friska vindar där på bron, men ack sp vackert.
    Önskar att man någon gång i livet hade kunnat åka iväg så lång upp i landet.
    Findland är ju oxå 'de tusen sjöarnas land'.
    Nej mars är en vårmånad, i varje fall här, det står så oxå på almanackan, hihi . . .
    Men sommaren måste väl vara full av mygg och knott, dem hatar jag och 'de' älskar mig, *suck*
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera
  2. Den är nog så vacker bron! Undrar om du som jag någonsin har önskat kunna åka över på en bro till "vårt" Umeå? Ha ett fint slut på veckan! ♥︎

    SvaraRadera
  3. Vink, vink från andra sidan havet...
    det ser verkligen kallt ut där på bron, vi har haft nordliga vindar
    här med.
    Nångång ska jag också åka på den där bron !!

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera