torsdag 26 mars 2015

Att baka bröd i stekpannan

Häromkvällen prövade jag att göra mina egna glödkakor.
Ni vet, ett tunnbröd som man inte behöver
 ha en ugn för att baka.


Recept på glödkakor eller gáhkko finns i parti och minut. Nästan.
Vid det här laget vet ni säkert att jag tycker om enkla
recept, sådana som är enkla att göra och med enkla ingredienser.
Jag prövade mig fram till ett lite eget recept och det blev
riktigt gott, så här delar jag med mig av Min Glödkaka. 
Dubbelt så gott blir det säkert om man gräddar kakorna 
 över en öppen eld när man är ute i naturen.
Men det gjorde alltså inte jag, för jag stod hemma vid spisen.


Glödkaka
3,5 dl mjölk 
0,5 dl olja
0,5 dl sirap
0,5 tsk salt
0,5 påse torrjäst
0,5 dl rågmjöl
 6 dl vetemjöl + lite till utbakningen

Blanda ihop ingredienserna, låt jäsa 40 min.
Kavla ut till 5-6 tunna kakor. Nagga bröden.
Grädda i stekpanna på spisen eller på Muurikka
över öppen eld. Grädda på ena sidan, endast kort på andra.
(Går att fördubbla receptet, kakorna kan frysas in).

Mums när kakorna var varma och smöret rann mellan fingrarna!


2 kommentarer:

  1. Verkar som ett bra mellanmål. Rasmus ska vara här under påsklovet, så då får vi testa det receptet.

    SvaraRadera
  2. Visst är det gott, vi brukar ha deg med när vi är ute och steka i en liten muurikkapanna.
    Mums.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera