onsdag 4 mars 2015

I vävstugan

Det finns duktiga kvinnor här i byn.
Några av dom träffas en gång i veckan vid vävstugan för 
att göra underverk vid vävstolarna. Låter det inte härligt så säg?
Häromdagen var jag med svärmor och tittade på allt fint
som flinka damer producerar där inne.



Vävstugan finns mitt i byn, en röd liten stuga som någon gång
i tiden varit lanthandel. När vi kommer in i köket står en 
vävstol bredvid den gamla vedspisen. Där håller svärmor på 
att väva en duk av papperssnören. I en vacker färg dessutom!


Inne i stora rummet står åtta vävstolar uppradade. Det är trångt och
det är mysigt. Här ovan ännu en vacker duk på gång...


I den största vävstolen vävs för tillfället julgransmattor (tror jag).
Också en tjusig färg!



Mera vackra dukar på gång.



I en av vävstolarna vävs en matta. 




Den här duken är inspirerad av Ålands färger.


Nu skulle damerna börja väva med säv. 
Den här duken är vävd med varp i blått och brunt.



Svärmor plockar fram fler och fler dukar i olika mönster med säv.


Fler bilder från vävstugan på kommande.....

3 kommentarer:

  1. Där var det verkligen tätt med vävstolar,
    och jag kan bli alldeles otroligt vävsugen när jag ser allt detta.
    Har en riktigt fin vävstol stående i garaget, som inte varit uppsatt på snart nio år.
    Finns också mycket mattrasor och även färdig varpade rumpor.
    Ska nog sälja allt så småningom,
    kommer nog inte att väva mera känns det som.

    Tack för titten i vävstugan.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Fina saker där i vävstugan ,har själv aldrig vävt det är nog det enda som jag inte gjort vad det gäller hantverk ,kram Nette

    SvaraRadera
  3. Det är åtskilliga år sedan jag vävde, men jag blev ordentligt sugen på att börja igen efter att ha sett dina bilder. Kram

    SvaraRadera