tisdag 17 mars 2015

Vårdamm

Det torra vädret har gjort att vårdammet yr runt i luften 
värre än vanligt. När vi åkte in till staden yrde dammet kring
så att hela världen blev grådaskig i solskenet.



Host, host! 
Astmatiker eller inte, alla lider vi av dammpartiklarna
som flyger kring i luften just nu. Det är gruset från i vintras
som ännu ligger kvar på både trottoarer och gator och som
nu i det torra vädret har bestämt sig för att lätta.
Sonen och jag var in till staden idag och jag var 
så tacksam att jag fick komma ut till landet 
igen efter att vi uträttat våra ärenden.
Host...!


Väl här hemma tog jag mig en promenad ute i den friska vårluften.
Jag styrde stegen mot skogen och de små vägarna
där både bilar och damm lyste med sin frånvaro.


Om man inte blir sedd
för den man är
så blir man osynlig.
Men genom kärlek och förståelse
blir man synlig igen.
-"Muminmamman", Tove Jansson-


2 kommentarer:

  1. Var också till stan idag men fy farao jag som lider av det,ja det var bara att köra med full fart hem inte gå i enda butik jag hade inte stått ut .Skönt att komma hem även om vi här i byn har det dammigt men ...kram Nette

    SvaraRadera
  2. Muminmamman är klok hon !!!
    Javisst dammas det ute på vägarna nu, innan dom får sopat upp allt gammalt vintergrus.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera