onsdag 1 januari 2014

Välkommen det nya året!

Ett nytt år och så mycket outforskat framför.
Välkommen det nya året!

När min pappa levde brukade han alltid på nyårsdagen ta fram en penna,
sätta sig vid bordet med gårdagens tidning och så sade han de
berömda orden: "Nu måste jag skriva de nya siffrorna". 
Så satt han där och skrev siffrorna i det nya året om och om igen tills
den nya sifferkombinationen satt i handen.
I dag skulle han ha skrivit 2014.


I går kväll firade vi in det nya året med våra vänner.
Nyårsaftonen firar vi som traditionen bjuder tillsammans med samma gäng
som de senaste nästan 30 åren. Vi har firat med barnen, som nu växt upp och
flyttat hemifrån, och med raketrädda hundar. Vi har skålat in 
nya år alltid lika unga som föregående året.


Vi firar alltid nyårsafton enligt the-same-prosedure-as-last-year
genom att se på "Grevinnan och betjänten". Vi äter gott och dricker gott
och avhandlar allt mellan himmel och jord.


Vid tolvslaget brukar vi titta in till nyårsfestligheterna från Helsingfors.
I år stod en siffra i rutan, precis sådan sifferkombination som min
pappa brukade skriva på fjolårets dagstidning....
Nu stod det 010114
01.01.2014.


Nyårsdagen började dimmig och alldeles snöfri.
Nu skall jag fortsätta lyssna till nyårskonserten från Wien.

God fortsättning på det nya året!


2 kommentarer:

  1. Det känns aningen ovant med nya årtalet!
    Vi har också hållit samma tradition i närmare trettio år.
    I år fanns inga barn med vid tolvslaget.
    Allt gott till dig och de dina ✳ 2014 ✳

    SvaraRadera
  2. Du tycks ha lite samma traditioner som jag ,fast vi har aldrig fest på nyåret det är ju en jobbdag för mig.God fortsättning ,nette

    SvaraRadera