torsdag 16 januari 2014

Kalla vinterdagar

Nu är vintern här på riktigt. I morse hade vi minus 20 grader,
och nu börjar det kännas kallare till och med inomhus. Det känns 
skönt att tända en brasa i kakelugnen på morgonen.



När jag tittade ut såg jag hur solens första strålar färgade
skogstopparna röda i norr. Rimfrosten klär alla träd och
buskar vita. Kölden håller sitt grepp om oss nordbor.


I går hade vi en mulen dag. Några grader varmare än i dag.
Sent på eftermiddagen gick jag ut en sväng för att njuta av rimfrosten.


Skymningen började sänka sig och bilderna blev aningen mörka.
Det var nästan tyst ute på slätten. 


Rimfrosten bet sig fast i reflexpinnarna som är uppsatta 
längs vägen.Det var nästan vindstilla.

Tack Anette på bloggen Nette Cecilia för att du lärde mig att gårdagens
naturfenomen heter haloring. Jag har aldrig tidigare sett en haloring 
så här strålande, men ljusfenomenet är tydligen inte helt ovanligt.

5 kommentarer:

  1. Så härligt med snön och solen! Den har jag inte sett i år, än! Kul att kika in här, hittade hit via solglitter, den underbara bloggen gör varenda människa glad. Jag lär besöka den här sidan också.
    Ha det gott.
    /Carina

    SvaraRadera
  2. Hjälp...vilken häftig bild på skogen!!!

    Frost och iskristaller är ju sååå vackert ...hos dig ser det väääldigt kallt ut...brrr..
    Vi har mycket snö nu och lagom kallt så nu är det skönt att vara ute.
    Ha det så gott vännen
    ~Lollokram~

    SvaraRadera
  3. Vilka bilder!! Så fint solen lägger sina strålar på skogen!! Och sen lärde jag mej också något nytt...haloring. Har då aldrig hört det, och inte sett heller...
    Visst börjar det kännas inomhus nu att kylan bitit sig fast. Säger som du...skönt när man kan elda!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. dom pratade om ljusfenomenet på radio Vega idag också.Jag har sett det många gånger på sommaren sedan jag lärde mig på en annan blogg vad det var .Min pappa brukade alltid säga att det är förändringar i väderleken när han så ringen runt solen det kan vara runt månen också .Härliga bilder av frosten .Har fått min nya kamera idag och ett macro objektiv så nu är det spännande tider ,kram Nette

    SvaraRadera
  5. Så häftigt att du förevigade ljusfenomenet! Jag såg det i förrgår i Närpes.
    Vackert med de röda trätopparna också. ♥

    SvaraRadera