tisdag 31 december 2013

Ur led är tiden....

Årets sista dag.
Vi har regnigt och mulet och absolut ingen vinterkänsla.
Det har hänt något konstigt med vintern i år, den liksom kom en dag 
och så försvann den. Den regnade bort (tack och lov smälte all den
förrädiska isen också) och kvar blev gröna gräsmattor, svart mylla
och allmänt brunt, grått och trist. Ur led är årstiden....


Precis som jag trodde fick vi en klarblå himmel igår.
Men det tog sin tid och solen hann gå ner bakom skogstopparna.
Men sambon och jag tog oss en lååång skogspromenad i skymningen 
på eftermiddagen. 


Vi besökte Å:s utfordringsplats i en glänta i skogen. Här fanns ett
verkligt gottabord för skogens alla djur. 


Och visst har djur varit på besök, men inte just när vi klampade in...


Å har riggat upp en viltkamera inne i en plastdunk.
Så snälla Å, det var bara vi som tog oss en titt och jag tror
faktiskt att vi inte skrämde iväg några djur just när vi kom....


Vi vandrade vidare in i skogen. Jag gick och tittade på julgranar,
det kan ju vara bra att kolla läget till nästa jul....


Marken är vattensjuk, som man säger. Och det är mycket
vatten i alla vattendrag. Men här hos oss har vi inga översvämningar.


Inne i skogen trivs svamparna. Jag säger bara,
ur led är tiden....


Inte en snökristall så långt ögat når.


"Sov du lilla videung än så är det vinter....
än så är det långt till vår...." för idag skriver vi 31.12.13.

Gott Nytt År!

2 kommentarer: