fredag 24 januari 2014

F som i fredag och fet fisk

I dag har vi fredag. Äntligen suckar nog många.
För egen del tycker jag också det är trevligt med fredag.
Sonen kommer hem idag och det är alltid trevligt.


Idag tycker jag det är dags att visa en bild från en av vinterns
många vackra solnedgångar.Fotot tog jag för flera dagar sedan.
En kylig eftermiddag med iskristaller i luften.


Igår och idag fylls nyhetsmedia med information om de justerade
kostråden som statens näringsdelegation har kommit fram till.
Vi äter för dåligt. Det är för salt och för fett, skriver dagens Vbl.
Vi uppmanas äta mera grönsaker, baljväxter, frukter, fisk, nötter
och frön. Här sitter jag och läser den nya rekommendationen
medan jag dricker varm egenpressad havtornssaft (med lite socker i).
Jo, vi äter för mycket socker också. 
Jag kan bara konstatera att visst ser den god ut den nya 
tallriksmodellen med grönsaker (numera dekorerad med nötter), 
och två potatisar (istället för tre), lax (den feta fisken alltså) och
ett glas mjölk (fettfri skall det vara) och smörgås (utan smör eller pålägg)
med en kopp med färska bär till efterrätt. 

Kanske jag skulle göra fet fisk idag?


4 kommentarer:

  1. Verkligen? Lättmjölk är vit läsk http://www.kostdoktorn.se/smabarn-som-ater-fettsnal-mat-blir-tjockare2

    SvaraRadera
  2. japp nu ere slut me LCHF

    SvaraRadera
  3. Men vi måste ju ha fett för att få i oss vitaminer Vi ska väl äta det vi vill ha man kan ju inte följa alla bestämmelser hela tiden .Härliga solbilder ,kram Nette

    SvaraRadera
  4. Först och främst...fantastiska bilder!! Och sen maten...ja här äter vi nog fel, ibland. Men jag tror vi håller oss rätt bra inom ramarna ändå, det är det där emellan måltiderna...å då är det inte kaffebröd utan det där lilla extra på kvällarna, det är vår svaga punkt!! Vi är lika goda båda två när det gäller. Nu rör jag på mej rätt mycket tack vare hunden, men kanske inte i förhållande till det jag stoppar i mej...Det är så mycket man borde...men attans så svårt att hålla!!
    Önskar dej en riktigt skön helg iallafall!!
    Kram kram

    SvaraRadera