fredag 10 januari 2014

Nya granskott

I dag har vi ett tunt lager med snö på marken,
några minusgrader och en kraftig kall nordanvind.
Vintern har kommit. Brrrr (lika oförberedd som alltid).
Här inne i värmen har vår julgran trivts så bra i år att den fått
gröna skott. I går kväll när jag satt och såg på tv:n började jag 
titta på granen, och visst var det nygrönt ute på kvistarna!


För här hos oss får julgranen vara inne ännu. Får jag bestämma kan 
den vara inne minst en vecka till. Något enstaka barr har den väl
tappat, men inget ras. Och så har den fått de ljuvligaste små skott
ute i topparna. Lite vårkänslor på köpet!


Julgranen och julljusstaken i köket lyser ännu här inne hos mig.
 Det är så vackert i den grå skymningen med dessa ljuskällor.
Allt annat julpynt är inpackat i en låda på vinden.
Någon fler som inte vill slänga ut sin julgran?

5 kommentarer:

  1. jag har inte heller kastat ut vår gran, inga gröna skott..men inget barrfällande heller.Har fram allt annat också tills nästa vecka då åker ALLT ut. ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Förut när barnen var små och vi hade gran,
    kunde det faktiskt hända att granen fick nya gröna skott så den fick hänga med ett tag.
    Men så kom en dag när vi bestämde att den skulle ut, och då vid beröring rasade det bara barr av den.
    Ett år hade den tillåmed fått stora rötter...kunde ha planterat om den om det inte varit vinter.

    Behåll du din gran så länge du tycker om den.
    Här har vi städat ut julen.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  3. Känner att jag ännu blir glad inuti av att titta på granen . Så jag tror allt den får hänga med ett tag till!/G

    SvaraRadera
  4. Nja...nu har vi ju infört plastgran från och med julen som var...så det var inte riktigt samma känsla!! Men jag kan minnas mina barndomsjular, när vi hade egen skog och granen mådde riktigt bra när man tog in den, och att den sen sköt skott precis som din gjort. Vet att år sparade pappa granen i ett kallutrymme och där stod den fram till påsk, full med nya skott. Dagens granar som man köper är väl huggna veckor innan, så de har väl tappat livslusten när man väl tar in dom.
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Sån livsglädje din gran visar...hiih..
    Vår har åkt ut...
    Önskar dig en fortsatt fin helg vännen ♥
    Kram Lollo

    SvaraRadera