tisdag 14 januari 2014

Kristaller av rimfrost

I morse hade vi minus 22 grader, men det blev aningen
varmare under dagen. Runt minus 17 skulle jag tro. 
Vinterkyla var det i alla fall.
Sambon, som ännu är sjukskriven, och jag åkte iväg till det gamla huset
som vi numera är delägare i. Det var hög tid att stänga av vattnet i huset
eftersom det står tomt över vintern. Huset har inga värmeledningar så det
var ingen panik med vattnet, men varför utmana ödet när det är obebott.
Inne i huset var det minus en grader. Rimfrosten hade skapat
vackra mönster på fönsterglasen..





När vi kom till huset låg gårdsplanen under ett vitt orört snötäcke.
En hare hade skuttat förbi den gamla boden ner mot vägen. Solen höll 
på att stiga upp bakom trädtopparna. Snön knarrade under fötterna när vi 
gick upp mot huset. Det var kallt, precis som en riktig vintertisdag skall vara.


Medan sambon grejade i stenkällaren som finns under huset,
gick jag runt i de kalla rummen och tittade ut igenom fönstren.
Så vackert med rimfrost!




Tänk om all glittrande rimfrost vore kristaller,
då hade vi varit rika! Nu blev vi i alla fall rika på upplevelser
av en fin vinterdag med frisk luft och solstrålar.

2 kommentarer:

  1. Den sista bilden är suveränt vacker , - 24 här på morgonen då jag åkte iväg till min massage ,kram nette

    SvaraRadera
  2. Vilka jättevackra bilder! Fin dokumentation av en riktigt kall vinterdag! ♥

    SvaraRadera