lördag 25 januari 2014

Hundraåringen och författaren Jonas Jonasson

Det senaste dygnet har jag satsat på inspiration.
I går kväll var jag på bio och såg Felix Herngrens film om
"Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" och idag har
jag lyssnat till bokens författare Jonas Jonasson och låtit mig inspireras 
av en sann berättare. Jonasson har hittat sin egen nisch inom skrivkonsten,
han är en berättare där sanningar och påhitt varvas med någonting där lite mitt emellan.


Boken om hundraåringen gavs ut 2009. Jag köpte pocketupplagan året efter
och slukade boken. Jag både skrattade och fnös. Men kunde inte lägga
ifrån mig boken innan den var utläst. Sedan dess har jag lånat ut
den till många läsare. Tänk att skriva en sådan bok som den om hundraåringen 
och sedan få uppleva att den översatts till 38 språk 
och sålts i över sju miljoner exemplar!


Undra på att jag ville träffa författaren!
Jag var tidigt på plats i biblioteket och bänkade mig näst längst fram för att
både se och höra författaren. Han kunde berätta också, eller som han sa
"Att hålla föredrag om mig själv är inte så lätt. Jag är inte så intressant, så det
räcker säkert med en 7-8 minuter om mig själv, resten av halvtimmen kan jag 
berätta om min mamma, min morbror, min morfar och min morfars far Sven".
Så började han sin berättelse. Och som vi skrattade!
Det var en mycket lyckad eftermiddag!


3 kommentarer:

  1. Håller precis på att läsa den boken !!!

    SvaraRadera
  2. Just den filmen väntar jag på att den ska komma på dvd , den verkar tilltala många den filmen // Anita :)

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig Jonas Jonasson-boost du fick! En sann berättare. Jag ser fram emot filmen som verkligen har mottagits med öppna armar. Precis som boken har mottagits runt om i världen.

    Ha en fortsatt fin helg kära du!♥

    Varm kram
    Lotta

    SvaraRadera