onsdag 22 januari 2014

Livets rikedom eller rikedom i livet

När jag i går var ute på min promenad kom jag att tänka på förra vintern.
Då var jag trött hela tiden. Jag hade ofta feber och förkylning.
Låg hemma på soffan med en filt över huvudet och snörvlade,
medan jag tänkte på allt ogjort arbete som hopade sig på jobbet.
Nu, ett år senare, har jag en helt annan situation. Jag känner mig
friskare än på länge. Och jag hoppas jag får vara fortsatt frisk.
Jag känner mig nöjd med livet. Nöjd med min dag.
Jag har valt bort och jag har valt till.


I dag är jag min egen arbetsgivare. Jag jobbar med kortare dagar.
Jag väljer det som intresserar mig, det som inspirerar mig.
Jag har slagit av på takten. Den givna månadslönen är ett minne blott.
Men de ben jag har att stå på räcker. Själva livet är en rikedom för mig.
Jag försöker fånga dagen, stunderna. De små guldkornen som är gratis.


Jag vet att jag har det gott just nu. 
Ja, jag vill bara säga att jag trivs med livet!

Till sist några tänkvärda ord av en av jordens stora tänkare:
Människan offrar hälsan för att tjäna pengar,
sedan offrar hon pengar för att få tillbaka hälsan.
Hon är så angelägen om sin framtid
att hon inte njuter av nuet.
Följden blir att hon inte lever i nuet
och inte heller i framtiden.
Hon lever som om hon aldrig skall dö
och så dör hon utan att någonsin ha levt.
- Darai Lama-

4 kommentarer:

  1. Så klockt och tänkvärt , jo man måste nog stanna upp och värdera sitt liv innan det är försent // Kramar från Anita :)

    SvaraRadera
  2. Helt fantastiskt klokt beslut av dig
    och till stor glädje för oss som får ta del! ♥

    SvaraRadera
  3. Så roligt att höra att du njuter av livet.
    Det är väl ändå det bästa att få höra.
    Och livet ska ju njutas, och det behöver inte kosta pengar.

    Kloka ord av en klok man.

    SvaraRadera