söndag 19 januari 2014

Vandring i skogen

Kölden den fortsätter....
Det kalla vädret får ändå inte stoppa oss helt från att vara
utomhus, så i går gick jag och sambon mot skogen. Vintersolen stod högt
och kölden bet i kinderna. En riktigt vacker dag. En riktigt kall dag.


Snön knarrade under skosulorna, som det bara gör när det är riktigt kallt.
Vi gick längs vägen upp mot en åkerväg.


Här var det inte många som gått före oss.


Men titta, spår i snön!
En älg hade kommit gående längs åkern.
Med snö på marken blir alla spår synliga. Avslöjad!


Vi kom in i snårskogen och vandrade längre in
mot de höga granarna och tallarna.


Här inne i skogen var det tyst denna kalla januaridag.
Solen lyste uppe i trädtopparna medan vår stig gick i skugga.


Vi gick ända till ett av våra skogsskiften. 
Där stannade sambon. Han skulle hugga lite sly
som växte längs ett dike. Jag bestämde mig för att vandra hemåt.


Sambon pekade: "Du går rakt fram så kommer du ut ur skogen."
Lite tveksam var jag. Tänk att skogen ser så annorlunda ut när
det är snö på marken. Här hade jag aldrig gått tidigare kändes det.
Inga stigar att följa. Inga egentliga hållpunkter hade jag i skogen.
Över stock och sten, mellan snöklädda granar och eländiga stenrösen
gick jag. Rakt fram skulle jag gå....(gick nog lite hit och dit...)


Så kom jag slutligen fram till en stig i skogen. Först kände jag inte igen
mig, men så slog det mig att här är ju stigen jag gått många 
gånger senaste höst. Det var bara det att nu kom jag 
från andra hållet....


Där framme såg jag solen och åkrarna. Efter min skogsvandring 
var jag varm och nästen svettig på ryggen.


Nu hade jag inte långt kvar till hemmets varma vrå. 
Jag passade på att ta några vackra bilder av vinterns
vackra blommor. 


För visst har vintern också sin tjusning!

4 kommentarer:

  1. Det är många sorters blommor i vår natur nu ,vackra bilder ,kram nette

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt fint ljus i skogen. Min absoluta favorit är den gamla förtorkade mjölkörten som blir så extremt vacker med sitt vita glitter/Brita

    SvaraRadera
  3. Åhh jag gillade verkligen den stigen . Ja nu är det verkligen vackert ute och inte allför mycket snö heller så man slipper på sidan av vägen med :) Kram Anita

    SvaraRadera
  4. Så vackra bilder från skogen!! Jo, vintern har allt sin tjusning, även om de ögonblicken kanske inte är så många...*blink,blink*....
    Ser att sambon har med sej yxan, ja det kanske är bra när man ger sej ut på djungelfärd...eller skogsfärd rättare sagt. Å visst ser skogen annorlunda ut när den är snöklädd, och inga stigar ser man. Idag har jag och hunden gjort nya alldeles egna stigar i vår lilla skog, och kom fram där vi inte alls hade tänkt oss...men livet är fullt av små överraskningar!!
    Ha en riktigt skön måndag vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera