fredag 19 juli 2013

Kvällspromenaden

Fredagen har varit en stormig historia. 
Det har blåst kraftiga västliga och nordliga vindar, 10 m/sek.
I lä för vinden har det varit varmt och skönt, men ute på slätten var det
bra att ha långärmat idag. Snälla sommaren, kom tillbaka till oss!
Vi vill ha sommarljumma vindar och varma kvällar.....


I kväll har jag varit ut på en lite längre kvällspromenad.
Jag var på kantarelljakt.... och ja, jag hittade en 
en hel del goda svampar!



Lite blomsterfägring längs vägkanten. Min vana trogen gick
jag längs småvägar och stigar tills jag kom till skogen.




Vackert gräs och en och annan fågel gjorde mig sällskap.
Så gick jag in i skogen...



Vad är det för vita blad i skogen? Hopps, det blåser ju
och hallonbuskens blad är vita på undersidan!



Skogsstigen går uppåt - och nedåt.


Svamp med rötter? Nej, svamp och små kvistar på en sten!


I skogskanten växer baldersbrå.


Rönn.


Asp. 

Nu är jag hemma och en stekpanna med kantareller
puttrar på spisen. Det blir kantarellsmörgås med kvällsteet.

1 kommentar:

  1. Vilken härlig blogg du har fått fram och jag avundas dina kantareller.
    Vi har som inte ens kollat efter kantareller ännu yucker att dom är alldeles för små...
    men i nästa vecka bli det att dra till fjälls så då ska vi allt kolla lite hur det ser ut med kantarellbeståndet....

    Tjingelingen vännen däröver.

    SvaraRadera