lördag 20 juli 2013

Vill jag ha rätt eller vill jag ha förändring?

I dag börjar jag med några ord av Mia Thörnblom.
Vill jag ha rätt eller vill jag ha förändring.
Det är till att vara lite filosofisk idag, nämligen. 
Eller kanske jag borde skriva:  vara lite kreativ. 


Har ni någon gång funderat på framtiden? 
Hur man förhåller sig till framtiden. 
Öppet eller tveksamt. 
Det som vi lägger som grund idag 
är de frukter som man får skörda i framtiden.
Ett kinesiskt ordspråk säger:
En generation planterar träden, 
nästa sitter i deras skugga.

Alltså: vill jag jobba för framtiden eller är det viktigare att jag har rätt?
Det här är svårt, men jag tror att just på den här punkten har vi en viss
utvecklingspotential. Tänk om vi från och med idag kunde börja tro på
varandras ideér, och göra vårt bästa för att förverkliga dem, fast det inte
var just jag som tänkte det först. Som Ann-Luise Bertells säger: Nästa gång
någon öppnar en ny butik, eller ett café, en vietnamesisk restaurang, eller ett 
konstmuseum, tänk om vi alla skulle tänka: Ja! Äntligen! Dit skall jag gå!


Att våga.
Att ta en risk.
Vara lite kreativ.
Det kan vara en väg att lyckas.
Någon måste ta initiativet. Våga, starta.
Vi andra borde anamma om vi känner för det.
Känner där längst nere i hjärteroten. 
Då blir vi alla vinnare.
I framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar