söndag 28 juli 2013

En dag till Björkarnas stad

I går, lördag, var jag över till min studiestad Umeå. Jag har bott hela
åtta år i den staden (både studerat och jobbat för ack så många år sedan) och det var ett kärt 
återseende denna soliga julilördag. Vi, jag och en väninna och sonen tillsammans 
med två kompisar, entrade Vasaline på morgonen då havet låg alldeles spegelblankt. 


Vi damer satt uppe på soldäck och njöt av solen och den vackra skärgården.




Stärkta av havsluften och lunch ombord var vi redo för ett besök i Umeå.
Här hade hänt en del sedan senast; nya vägar, ny hotellkomplex, nya affärer....
Men jag kände igen mig i centrum. Min gamla arbetsplats låg kvar som den alltid
har gjort, fönstren till "min" lägenhet pryddes av andras blommor och gardiner,
 Åhléns och Nya Konditoriet fanns precis som jag mindes.....


På Rådhustorget och längs gågatan flanerade sommarglada människor
och torgkommersen var i full gång. Vi två damer idkade shopping i 
några timmar. Det fanns en hel del affärer som lockade....


Jag hade sett fram emot ett besök på Nya Konditoriet för att uppleva 
gamla minnen. Det var här jag och mina vänner samlades och trängdes alla
lördagseftermiddagar under studietiden. Det var här vi satsade på en lyxig bakelse med kaffe
eller choklad. Här brukade det vara trångt och gemytligt, här löste vi världsproblemen och
här brände vi delar av vårt studielån. Härifrån har jag så många trevliga minnen.
Och än i dag var interiören och möblerna de samma.
Vilken lycka det var i går att få sätta sig ner och satsa stort på en god bakelse!


Vi passade också på att gå en sväng i staden, gå ner till älven och njuta
av det varma vädret. Och inte för inte kallas Umeå för björkarnas stad...



Nere vid strandpromenaden satt ungdomar och barnfamiljer
och hade picknick i solen. Det var fridfullt samtidigt som det var full rulle....



Staden prunkade av vackra blommor och vacker grönska.



Mot kvällen tog vi bussen via mina studiekvarter ut till Holmsund.
Där förde färjan oss över Kvarken och så var vi hemma igen!

3 kommentarer:

  1. Ja visst är Umeå hemvant! Det byggs ju så otroligt mycket där nu, men ändå. Vet du att huset vi bodde i på Geografigränd innan flytt till hemlandet brann för något år sedan. Du hade säkert en fin dag med massor av nostalgi. ♥

    SvaraRadera
  2. Så vackra bilder från Björkarnas stad , härligt då man bara kan gå och strosa och minnas :) Kramar

    SvaraRadera
  3. Så vackert ,länge sedan man varit där men alla som är dit pratar om att konditoriet och Åhléns finns kvar det är nog dom viktigaste platserna med minnen .Ni tog rätt dag med tanke på våghöjden ,kram Nette

    SvaraRadera