fredag 12 juli 2013

Fjärilar

I går var jag till min hemgård och klippte gräsmattan.
Det flög flera fjärilar från blomma till blomma och min vana 
trogen försökte jag mig på att få några av dom på bild.
Nu på morgonen har jag googlat lite för att ta reda på vad dom
vackra liven kunde heta. Inte lätt för en novis att hitta rätt....


Den här hör till gruppen pärlemorfjärilar, tror jag.
Men exakt vilken art är lite svårt att veta.


Och den här kan vara en gräsfjäril av någon sort...


Också en gräsfjäril. Jag tycker den kunde vara en 
högnordisk gräsfjäril.



Den enda som jag riktigt kände igen var nässelfjärilen.
Man ser ju den tidigt på våren och sedan börjar den flyga igen
från mitten av juli till september.


4 kommentarer:

  1. Fina fjärislbilder du fick .Trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
  2. fråga Tomas, http://bloggen.fi/faglar/

    SvaraRadera
  3. ja du det där med fjärilar är inte lätt, varken att fånga dem på bild eller att veta vilken sort. Tycker dock du lyckats få dem fint på bild. särskilt nden andra som är superskarp/Brita

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra fjärilar du fångat på bild och visst blir man glad av att se fjärilarna fladdra förbi. Här på landet har vi gott om dem men jag har läst att de blir allt mer sällsynta i städerna. Allt mindre grönområden och allt fler välansade trädgårdar och fjärilarna vantrivs.

    Ha en fin helg!

    Kram Lotta

    Ps. Tack snälla för dina ord om mina bilder. Ord som värmer så gott. Kram.

    SvaraRadera