lördag 6 juli 2013

En dag bland stora maskiner och gulliga djur

Sonen och sambon hade kommit överens om att göra ett
besök till lantbruksutställningen i Seinäjoki i går. Och jag hängde med.
Det var en mulen, men en varm dag. +25 grader. 


På fredagen var det mycket folk i farten. Det finns runt 600 utställare,
så maskiner, prylar och mojänger fanns att titta på. Pluss massor av olika djur ,
gamla lantbruksredskap och massor av matställen och glasskiosker.


Mina karlar stannade vid maskinavdelningen och jag gick vidare till
avdelningen med djuren och lite annat smått och gott. 


Får






Kor och kvigor i olika raser. Alla var dom så lugna och trygga,
trots att vi var massor av människor som gick och tittade på dom.



Hästar


Höns. 
Det fanns också olika ankor och kalkoner.



Alpacka
Djuret är besläktat med laman och hålls för den fina ullens skull.



Grisar 



Vildsvin.
Man såg att djuren tyckte att det var tryckande hett mitt på dagen.
Vildsvinen hade bökat upp en jyttjegrop och nu somnat inne i halmen.


Det var en mängd presentationer av de olika djuren och massor
av folk som var intresserade.Här är det ardennerhästen som presenteras.


En och annan kändis såg man ju.
Här den fd skidlegenden och numera riksdagsmannen
Juha Mieto som håller låda.


Vi strålade samman igen och gick ännu runt lite. Förståss lät vi oss
väl smaka av alla smakprov som de olika firmorna bjöd på.
Och så tittade vi på gamla fordon.

Utställningen hade lite ett av varje. Roligt för både aktiva jordbrukare, månskensbönder,
egenföretagare och vanliga arbetstagare. Men som några bönder uttryckte saken
"Inte köper man jordbruksmaskiner på en mässa, man går mest runt och tittar. 
Lönsamheten i dagens jordbruk är inte den bästa. Det gäller att tänka sig för". 
Eller som en bonde uttryckte saken:

Vart jag mig i världen vänder
är den full av mellanhänder.

1 kommentar:

  1. Den sista var bra ,fin dag ni hade hälsningar från villan ,Nette

    SvaraRadera