torsdag 18 juli 2013

Från Managemet enligt Puh till dagsfärskt företagsledande

Jag läser en hel del. Har alltid läst mycket.
Nu när jag är ledig däremot, läser jag nästan ingenting.
Jag hinner inte. Dagarna är fyllda av allahanda små bestyr.
Man kunde ju tycka att nu när jag har tid, då skulle jag vara uppslukad
av den ena boken efter den andra. Visst har jag minst två böcker på gång
på mitt nattduksbord, men jag somnar så fort på kvällarna att jag 
endast hinner läsa några sidor....

Faktiskt har jag ändå läst en hel del böcker och tidskrifter i - skall vi kalla det - företagsekonomi.
Det började när jag hittade Roger E. Allen´s bok "Management 
enligt Puh" i bokhyllan i min hemgård. Det är en pocketbok, som jag köpte i
slutet av 1990-talet och som jag  nu läste på nytt en vacker sommardag 
för ett litet tag sedan. Boken läste jag sittandes ute i en solig trädgård.


Han är så finurlig, den där Puh. Han är en av mina favoriter faktiskt.
I kapitlet "inledning" kan man läsa:

-Vad tycker du mest om av allting på jorden, Puh? frågade Christoffer Robin.
- Tja, sa Puh, vad jag tycker mest om... och sedan måste
han tänka en stund. För fastän det var förfärligt gott att
äta honung, så fanns det ett ögonblick alldeles innan man började
äta den, som var nästan ännu bättre, men han visste inte
riktigt vad det kallades.

Börjar en bok med de orden, visst vill man läsa vidare!
I boken får man lära sig de sex ledningsfunktionerna som 
 ingår i en chefs arbete, nämligen:
1. fastställa mål
2. organisera
3. motivera andra
4. utveckla människor
5. kommunicera
6. mäta och analysera.


Dessutom har jag läst "hur man gör rätt saker" i ett av de stora internationella 
företagen som har ett av sina huvudorter här i "min" stad. Jag läste om
hur man drar nytta av de sociala medierna som syns world wide.
Detta är ett fascinerande ämne.

Det är meningslöst att ha ett mål om man inte har en klar mållinje.
När du sätter upp dina mål, måste du självklart kunna mäta dina
prestationer också. ....
När det gäller kommunikation följer man med hur företagets
budskap sprids runtom i världen. Man övervakar det globala 
nyhetsflödet och ser på besöksstatistiken på företagets hemsida
och på sociala medier. Det finns också en hel del benchmarking-
undersökningar och tävlingar som håller koll på hur företaget presterar.
Sedan finns även det slutliga måttet som kan användas överallt inom 
organisationen: undersökning av kundtillfredsställelsen. Om kunderna
inte är nöjda, är det någon någonstans som inte gör sitt jobb ordentligt.


Kommunikationsdirektören säger att man försöker hitta inspirerande
framgångshistorier och människorna bakom dem och effektivt
kommunicera dessa både internt och externt.
Kommunikation är en del av varje jobb i det här företaget.
Även om det är viktigt att sprida informationen effektivt,
är det lika viktigt att följa med och sammanfatta vad 
andra kommunicerar.

Är det inte lite likt bloggvärlden?
Inspirera. Kommunicera. Följa med. Kommentera.

Ha en fin dag alla ni som tittar in till mig idag!

4 kommentarer:

  1. Klart att det är som i bloggvärlden, men jag kan ju tycka att just bloggandet och läsandet av bloggar är ganska kravlöst.
    Jag skriver en blogg, min blogg, och finner någon mina ord intressant så läser dom, ellr ännu mera intressant så kommenterar dom.
    Jag läser också många bloggar, kommenterar bara en del, dom jag tycker är intressanta för mig.
    Kanske många gånger orden mera än bilderna, även om jag gillar att kolla på fina fotografier och fundera hur i all vida världen dom gör för att få så fina foton.

    Gillar också Nalle Puh, kolok nalle det där !!!

    Ha nu en fortsatt finfin sommar.

    SvaraRadera
  2. Klok nalle ska det ju stå !!!!
    Kolok ????

    SvaraRadera
  3. Kloka ord det där .Nu är vi tillbaka på holmen .Hoppas vi får skorstenen fastsatt imorgon så vi får börja elda i spisen ,kram Nette

    SvaraRadera
  4. Håller med Dig i vad du skriver. Det är ju det vi alla håller på med! /Brita

    SvaraRadera