onsdag 15 maj 2013

Dagen då jag höll på att kliva på en huggorm

Gårdagen började med soligt och varmt väder. Allt efter dagen
led, seglade molnen in från väster. Men det var varmt och inte 
alltför kall vind. Till kvällen kom de första regndropparna och vid
20-tiden regnade det. När vi gick till sängs höll molnen på att skingra
sig. Så nu på morgonen lyser solen från den blåaste blå himmel igen!

I går började vi så kornet. Nåja, jag skötte nu mest markservicen,
för någon skall ju sköta om den också.... 



När jag var inne och kokade maten till karlarna (sambon och grannen H 
jobbade tillsammans och också sonen när han kom hem från skolan),
hörde jag ett kännspakt läte bakom husknuten. Med kameran i högsta hugg
öppnade jag köksdörren och smög mig ut....



Den vackra fasanen spatserade kring husen!
Tyvärr är den skygg, precis som alla vilda djur skall vara.
Jag hann endast knäppa några bilder innan den sökte sig in bland buskarna.

Under matpausen berättade sambon om ett spovbo, som låg ute på en 
av åkrarna där de just harvat och sått. "Det är bara att gå så och så", sa han
Visst ville jag bara gå så och så! Och jag hittade rätt på första gången....



Spovens ägg var tre till antalet. De hade samma kamouflagefärg som 
tofsvipans ägg, men spovens ägg var större (som små hönsägg ungefär).
Hela våren har jag sett spovar flyga kring där ute vid åkrarna,
så det var roligt att se att de bildat familj här nära oss!
När jag gick hemåt längs en dikeskant försökte jag mig på att 
fotografera flugsnappare som sprang på åkrarna och sökte föda.
Ända tills jag höll på att få en smärre chock,
jag höll på att kliva på en huggorm!



Oj, så skraj jag blev! Jag har respekt för vilda djur, speciellt för ormar......
Den här var rätt stor också. Men den låg stilla och höll koll på mig, ser ut att
smälta sin föda.... sedan ringlade den i väg ner i diket.
Och jag hade rätt bråttom därifrån (och såg noga efter var jag satte
fötterna för varje steg.....).

Mera vilda djur såg jag denna dag, nämligen hundratals måsar.
Här är det sonen som harvar och är omringad av fåglar som söker efter
maskar i den nyharvade jorden.


Så föll de första regndropparna och det var dags att avsluta 
vårbruket för dagen. Nu väntar vi på att åkrarna skall torka upp,
så att vi kan fortsätt där vi slutade i går kväll....

Undrar vilka djur som dyker upp idag?

1 kommentar:

  1. Vilka rika dagar du har! Härligt att läsa om dina "möten" i naturen.
    Åter en solig dag och jag får vistas ute litet på rasterna.
    Ha en bra dag! ♥

    SvaraRadera