fredag 31 maj 2013

Sista maj bjuder på soligt väder

Åh, dessa ljuvligt varma dagar!
Nu går denna maj månad mot historien, och vilken historisk
månad det har varit! Solig, varm och skön! Tack för att jag fått vara med
och njuta av allt det soliga, gröna och vackra!

Inte bara dagarna är fina, kvällarna är något alldeles speciella.
Solen dröjer sig längre och längre uppe på himlen och ännu vid 23-tiden
lyser de sista röda strålarna över skogstopparna.




Den här solnedgången fotograferade jag i onsdags.


I går kväll syntes inte ett moln, endast ett flygplan med en vit svans.
(Uppe till vänster).


Jag har läst någonstans att vårt solbehov har med hjärnan och hormonerna
att göra. När sol och värme stimulerar och påverkar hudens receptorer så
skickas impulser till hjärnan att utsöndra ämnen som gör att vi känner oss
lyckliga och glada. Till freds med världen. Samma reaktion som när vi 
älskar någon eller när vi ammar. Vi blir smekta. Fast naturen har en
baktanke. Det hela går ut på att få oss lugna, spara krafter och
energi, lagra näring. Men det är väl med solen som 
med mycket annat. Solen har också en liten
baksida. Eller för mycket sol vill säga.
Det är hudcancer, malignt melanom.
Men det är en annan historia.

Nu njuter jag i alla fall av solen! I lämpliga doser.
Ha en fin dag, alla ni som tittar in!

2 kommentarer:

  1. Så vackert du fångat solnedgången ,fint vid villan också ,nu blommar allt som tänkas kan dofterna där ute är som en kryddburk .Nu har jag bara en vecka kvar att jobba så har jag en efterlängtad semestervecka ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Fantastiska bilder! Du har verkligen fångat den vackra sommaren och visst har maj varit helt underbar. Nu håller vi tummarna för att juni blir lika härlig den. :)

    Kram på dig

    SvaraRadera