söndag 26 maj 2013

Fest och vårkväll vid havet

Söndagsmorgon. 
Nu går vi på tredje veckan med idel solsken och sommarvärme.
Denna söndagsmorgon låg jag i sängen och tittade ut genom vårt 
sovrumsfönster. Utanför fanns en klarblå himmel och gröna löv på björkarna.
Den första morgonvinden grep tag i löven som fladdrade lätt och ledigt
och skapade små skuggspel i ljusgrönt och mörkgrönt....lövens teater...
En skön morgon i lugn och ro.


På fredagskvällen var vi på fest. Det bjöds på god mat och många glada
skratt. Det berättades om husets historia och händelser som utspelat
sig förr i tiden. Ordförande hade grävt i arkiven och hittat byatidningar som
skrivits under flera årtionden. En skrivgruppen totade ihop ett tidningsnummer per år 
och notiserna deklarerades högtidligen på julfesten varje år under många skratt 
och livlig inlevelse från publiken. Ännu i denna dag bjöd tidningarna
på många skrattupplevelser. 


I går kväll åkte sambon och jag ut till vår villa och hade en skön
vårkväll med bastubad och lite plock kring husen.
Det låg en stark doft av liljekonvalj i luften. Det växer liljekonvaljer
runt  huset och nu blommar dom. I min barndom brukade
jag plocka liljekonvaljer till midsommar, men nu blommar dom en 
hel månad tidigare. Men lika vackra och ljuvligt doftande som alltid!


Kan ni känna doften?


Kvällens höjdpunkt är bastubadet, som alltid...
Vi hade varmt i bastun och vi kunde springa ut på verandan och
svalka av oss, sitta på bänken och njuta av sommarstillheten över fjärden.


Uppe på bastulaven tittade jag ut på de sista solstrålarna.
Inte ett moln på himlen, en vacker sommarlördagskväll.




Men nu är det söndag. Ny dag, nya möjligheter!

3 kommentarer:

  1. Gillar dina senaste inlägg med blomster och att ta det lugnare... Jag har lärt mig en hel del där eftersom den här tiden är den mest stressiga för mig. Så härligt du skriver om helgen och nu ska jag gå och se om liljekonvaljerna blommar där på andra sidan av vägen.
    Njut av de sista majdagarna! ♥

    SvaraRadera
  2. Å vad härligt med bastubad och vad fint runt omkring dig allt är! Liljekonvaljen är underbar, känner doften...de står på bordet här *ler*! Ha det gott vännen! Kram Iréne

    SvaraRadera
  3. Jo...jag kan nästan känna doften ända hit av dina liljekonvaljer!! Underbar blomma, men rackarns så giftig.
    Å bilderna...ljuset på kvällen...ja jag bara avgudar det.
    Kram kram

    SvaraRadera