onsdag 22 maj 2013

Att ta det lugnare

Nu har vi haft en vecka med klarblå himmel och runt 25 graders värme.
Visst känns det lyxigt att vara ledig och kunna njuta av vårvärmen.
Gå barfota i gräset och sitta på uteplatsen och dricka lite kall saft
medan man vet att de flesta man känner sitter inne på sina jobb
och längtar ut till solen och friheten.

Många människor stressar
för att skaffa pengar
för att ha råd 
att ta det lite lugnare.
- Otto Ludwig-

För visst är det så, är man väl inne i ekorrhjulet då springer man
bara med. Runt, runt. Man hinner inte ens tänka, allt går av bara farten.
Man skall hinna med så mycket. Arbete, mera krävande arbete, hem, gubben, barn, 
hobbyn, följa med det som händer i närsamhället och i världen, ny frisyr, 
bättre bil, nyare grill, tvättmedlet är slut.....

Jag har stigit av detdär  tåget nu. I alla fall för en tid. Jag börjar äntligen komma ner i varv
och kan ta dagen som den kommer. Inte så mycket planering, utan bara
göra det som  känns rätt för dagen. Just idag har jag börjat med fönstertvätten.
Lite för varmt, jovisst, men om jag inte hinner idag får det bli till i morgon.
Jag har 17 fönster som borde tvättas. Fast är det nu nödvändigt att
tvätta alla fönster, kanske något kan sparas till lite senare....

Världen går sin gilla gång även om jag är ledig. Jag hinner tänka en hel del.
Som det där med vad vi äter, vad vi stoppar i oss.
Vi har alltid ätit mycket närproducerad mat, egenproducerad mat. Men jag 
tänker på alla marknadskrafter som styr in oss i vissa fållor. 
En stor del av min lediga dag går till att koka riktig mat. Mat från grunden. 
Långkok. Ta hand om matrester till nästa mål. Lite nytt, lite gammalt....


Snart är det dags att ta fram gräsklipparen för att klippa
vårens gröna saftiga gräs. 


I går kväll oljade jag in våra gamla trädgårdsmöbler. 
Våra trädgårdsmöbler har hängt med i många år, hoppas de håller ihop
ännu en sommar. För två somrar sedan brakade soffan ihop när fyra av 
sambons kompisar satt här en sommarkväll och språkade. Kan det tänkas att
de blivit lite tyngre med åren? Nåväl, lite nya bräder och soffan var räddad.
Många minnen med dessa trädgårdsmöbler....


I går kväll hann vi också med att hjälpa Y med att plocka stenar på hennes
tomt. Sambon hade traktorn och körde jord så att hon skall få en fin gräsmatta 
till sommaren. En del fåglar hälsa på oss där vi jobbade i kvällssolen.

Nu skall jag gå ut en sväng och njuta av solen.
Skall plocka in några rabarber för att koka vårens första rabarberkräm.
Sedan får det bli mera fönstertvätt.....



2 kommentarer:

  1. Så klokt du tänker och resonerar...Livet är alltför värdefullt för att man ska jaga runt och inte hinna känna efter vad det är man egentligen vill...Själv FÖRSÖKER jag stanna upp, njuta...och vardagen påminner oss om alltför ofta hur skört livet ändå kan vara, att för en del kommer det ingen morgondag, och då blir jag rädd...rädd att jag inte hunnit NJUTA...
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Härlig text du kloka kvinna! Hoppas du mår och har det bra, saknar dig/er!

    SvaraRadera