måndag 20 maj 2013

Bastubad ute vid havet

I går kväll beslöt vi oss för att åka ut till 
vår sommarstuga för att bada bastu. Nu skulle vi 
tvätta av oss vårbrukets damm och smuts! Det har varit 
fina dagar och jorden har dammat, precis som den skall på våren.


Det blommade gult överallt vid villan. Jag har petat ner massor av påskliljor
runt husknutarna, men också kabblekan blommade längs vårt dike
(Rinilin) och vid strandkanten av fladan (Påttin). 



De små söta skogsviolerna blommade också. 
När jag var liten var dessa anspråkslösa blommor mina favoriter.


Medan vi eldade bastun drack vi te och åt goda smörgåsar
ute på verandan. Vår villa är bygd ute på en udde, så vi har vatten
från tre väderstreck, från det fjärde tittar vi ut mot skogen.
I går kväll satt vi i kvällssolen och tittade ut mot blåbärsriset 
som blommade. Humlor surrade och fåglarna sjöng uppe i trädtopparna.
I bakgrunden kluckade havet mot strandstenarna. Det kändes sommar!


Bastun blev snabbt varm och vi kunde basta. Så härligt att tvåla in 
sig med shampo och bastutvål och skölja av sig allt vårdamm.
Stärkt av bastubadet hann jag kratta lite löv också innan vi åkte hemåt. 
Jag hann ändå gå ner till Påttin i akt och mening att fotografera några sjöfåglar
som kurtiserade där, men de hörde mig och flög naturligtvis iväg innan jag 
fått fram kameran. Men det är så vackert vid fladan att jag bjuder
er på några bilder utan sjöfåglar.



Ha en fin dag, alla ni som tittar in!

1 kommentar:

  1. Onekligen har ni det underbart där vid Påttin, roligt namn också !!
    Och bastubad, det är nog det skönaste, nu har ju inte vi någon sommarstuga, men vi byggde ju bastu i radhuset för två år sen, och vi bara älskar tillbyggnaden.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera