onsdag 8 maj 2013

H som i hackspett och humlor

Det vackra, varma vårvädret fortsätter.
Denna onsdagsmorgon bjuder på solsken från en 
klarblå vårhimmel. Det gäller att njuta, för fr.o.m.  i morgon
kommer dagar med regn och kanske inte fullt så varmt....

Gårdagen var fylld med utomhusjobb i trädgården.
Fåglarna kvittrade och vinden var ljummen....men, vad
var det där för ihåligt hackande? Ta-da-da-daammm...
Uppe i stolpen med vägbelysningen satt en hackspett och trummade!


Han (för det är visst en han?) har ögonen i nacken också. 
För hur sitter huvudet, kan han vrida huvudet ett halvt varv? 
Månne han kollar om alla hört hans trummande?


Så fortsatte han med sitt evinnerliga hackande i stolpen.
Ta-da-da-daammm, Ta-da-da-daammm. Det ekar i hela omgivningen.
Så flyger han bort en stund, men är snart tillbaka igen. Ta-da-da-daammm...

För några dagar sedan fick jag en upprop från nettececilia att hjälpa humlorna.
Våra fantastiska humlor behöver vår hjälp, så att de inte skall försvinna helt.
De minskar snabbt i antal och det finns redan nu arter av humlor som har dött ut.
Mera humlor! Låt oss få ett rikt humlans år denna sommar!
Utmaningen startades av Anne i Norge som har bloggen moseplassen.
Jag sänder utmaningen vidare till solglittret och nitas-mittinnerstaibilder
och hoppas att ni i er tur sänder utmaningen vidare.
I går surrade några vårvilsna humlor kring i min trädgård, men de
fastnade inte på bild.... En växt som humlor älskar är plymspirea
(som blommade så här vackert förra sommaren här hos mig).


Däremot blommar krokusen just nu. Ja, de är nästan utblommade redan.


Ha en skön onsdag!

3 kommentarer:

  1. tittade till mina krokus idag och dom i dikeskanten har fått värmeslag .Hacke är ju nog en kul filur men ack så avskyvärd när han börjar på träd i trädgården som han gjorde här .kramen _nette

    SvaraRadera
  2. Tack den utmaningen tar jag :) Jag återkommer då jag fått till den :) Vackra bilder du har på Hackspetten , dom är roliga att titta :)Kramar

    SvaraRadera
  3. Hej vännen!
    Tack för utmaningen :)
    Ska försöka ta mig an uppgiften i nästa inlägg, kan länka till bloggen som startat detta....själv gillar jag de söta humlorna och vi har humlebon i våra husväggar, men jag har ingen kunskap om dessa söta små :)
    Ha de gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera