onsdag 29 maj 2013

Soliga dagar

Det soliga varma vädret fortsätter.
Jag har då aldrig varit med om en så här fin maj-månad!
Inte vad jag kan minnas i alla fall.  Fast, jag vill ju inte klaga,
men lite regn någon natt skulle inte skada just nu.....


Inne bland träden breder harsyrorna ut sig. Otroligt vackra. Anspråkslösa.
Bladen är ätliga, dom har en lite pepprig smak. När vi var små brukade 
vi alltid äta harsyrans blad, delar av rödklöverns blommor och stensötornas rötter....


Det finns många ätliga växter som växer vilt i vår natur.
Undrar om dagens barn vet vilka som är ätliga?


Det är inte bara dagarna som är vackra just nu, även kvällarna
har sin speciella charm. Så här vacker solnedgång hade vi för 
några dagar sedan. 


3 kommentarer:

  1. Nu har jag fått njuta av flera inlägg hos dig. Maskrosor växer här på gräsmattan och jag har ingen chans även om jag har en mackapär som ska ta upp dem med roten. Jag hoppas få mera tid så småningom att hälsa på här hos dig! ♥

    SvaraRadera
  2. Harsyror åt vi också som barn man åt ju allt som gick att äta,härlig solnedgång ,kram Nette

    SvaraRadera
  3. Vi åt både harsyrans blad OCH blommor. Det kan jag förresten fortfarande göra då jag tar en rundtur bland barndomens smultronställen :)
    Otroligt fina bilder du har på din blogg förresten, och klokt av dej att ta en paus och njuta av livet!
    / Anne N-Q

    SvaraRadera