torsdag 16 maj 2013

Jag laddar mina batterier med vår

Härliga våren!
Tänk att få vakna till ännu en solig vårdag!
Tänk att få uppleva naturen som ändrar skepnad för varje dag.

Tack för att jag får var med och ladda mina batterier!

Tack för att jag får uppleva all denna grönska, 
som nästan lyser i ögonen!
Tack för att jag får lyssna till fågelsången varje morgon,
varje dag och varje kväll... för nu kvittrar det i varje buske!


I går kväll fick jag lyssna till gulsparven som kvittrade 
där han satt på en sten ute på ängen.


I den stora videbusken huserade humlorna. Massor av humlor hade
samlats och var alldeles vårrusiga av pollenlycka.

I går kollade jag lite i frysen och såg att jag ännu har mycket bär
som ligger där. Sagt och gjort, jag tog upp några påsar med svarta vinbär,
hallon och blåbär. Jag kokade saft och bakade en blåbärspaj.



Har du också bär i frysen? Ja, då skall jag bjuda på 
mitt bästa pajrecept idag:

Pajbotten
150 gr smör (eller margarin)
2 1/2 dl mjöl
1 dl socker
1 ägg
1 tsk bakpulver

Jag rör ihop ingredienserna och förgräddar 5-10 minuter.

Bär på toppen
Bär (blåbär, hallon, jordgubbar eller andra bär)
2 dl gräddfil
1/2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg

Jag rör ihop och häller ovanpå pajen och gräddar
ytterligare 25-30 minuter.

Smaskens, jag lovar!


1 kommentar:

  1. Mums!!

    Kikar in för att önska en riktigt
    fin och Glad Pingst :)
    Kram Lollo ♡

    SvaraRadera