lördag 15 november 2014

Pappas låda med schabloner

När jag var barn älskade jag att smyga upp på vinden
och försiktigt öppna lådan med pappas schabloner. Det var som
att stiga in i en sagovärld, tyckte jag. I en rätt oansenlig papplåda förvarade
han sina och sin döde brors schabloner. Pappas bror Lennart 
hade gått Målarskolan, han hade tyckt om att måla och
skriva. (Jag ser vilken talang Lennart besatt och jag förstår att han
brann för sitt intresse). Tyvärr dog Lennart som ung och då fick 
pappa, som var yngst i familjen, också gå i Målarskolan.


I lådan ligger schabloner ritade på smörpapper. Här finns
också en del utskurna schabloner. Så vackra, så spröda. Vissa papper
är nästan hundra år gamla, de från min farbrors tid. Men här finns
också ritningar som min pappa gjort, både i Målarskolan men också senare.
Min pappa brukade måla brudkistor, moraklockor, möbler, ja allt som
folk beställde. Han använde sig av de gamla schablonerna, ritade nya
och kopierade sedan över mönstret till locket på tex brudkistan.
Då var det lätt att måla enligt den uppritade skissen.
Målningen var en hobby för honom.


Schablonlådan innehåller många vackra blommönster.
På den tiden fanns ju inte kopieringsmaskiner, utan det var 
smörpapper och pennor som gällde.


Man ser att vissa mönster har använts ofta. 
Ännu i denna dag klappar mitt hjärta lite extra när jag
bläddrar igenom de olika mönstren som finns i lådan.
För några år sedan hade jag lånat ut några av schablonerna
till en utställning. Tänker man efter är dessa papper också ett
spår av vår historia. För förr i tiden skulle det finnas
vackra målade hörnskåp, stolar, klockor och klädkistor i varje hem.


Många av mönstren är säkert mycket gamla och har säkert
använts i hela Norden. I lådan finns också ark med olika bokstavsstilar.
Det var faktiskt därför jag plockade fram pappas schablonlåda 
idag. Jag letade fram vackra gamla bokstäder, vill skriva typ
G-o-d J-u-l. Här skall nämligen julpysslas på söndag!


I lådan förvaras även några vackra programblad. 
Att det inte var så fett förr i tiden bevisas av att det finns program
skrivna på båda sidorna av pappren....

Ja.och så hade ju pappa en målarlåda också och den var minst
lika spännande. Där förvarade han alla sina färgtuber.
Jag var nog inte speciellt gammal när han 
lärde mig blanda till grönt... 
Åh, minnen.

1 kommentar:

  1. Det där med att använda smörpapper till att rita av mönster gjorde min mor med. Hon använde det när hon skulle rita av broderimönster. Jag har fått hennes gamla märkböcker med alla smörpapper också med. Ha en fin helg.

    SvaraRadera