onsdag 5 november 2014

Efter busväder tittar solen fram

I går hade vi en riktig busvädersdag.
Det regnade kopiösa mängder och fram emot kvällen
när det blev kallare blev det till blötsnö. 




Jag satt inomhus och myste medan regnet och vinden härjade
där ute. Fönstren blev täckta av regndroppar, omgivningen förvandlades
till ett mörkgrått dis. Hela dagen hade vi regnväder.



Kvällsmörkret infann sig och jag märkte plötsligt att
regnet hade förvandlats till blötsnö. Och i detta busväder begav jag mig ut, 
för jag hade lovat tillbringa kvällen vid byns samlingshus, Nordanvinden gjorde sitt
bästa att ställa till med snökaos.

Och så i morse:


Vinden hade mojnat och solen tittade fram.
Från uthustaken droppade det lite vårlikt.


Åkrarna var täckta av ett tunt lager blötsnö som
frusit på med en hårdare skorpa ovanpå snön.


Snön satt ännu kvar på trädens stammar från nordanvindens
framfart. Vår lilla rönn på gården hade brutits ner av 
blötsnön och nu är dess saga all.
Men som sagt: idag har vi härligt novemberväder,
runt nollan, vindstilla och solsken.

Det finns ju något som kallas omväxling....


3 kommentarer:

  1. Ja fyfabian som Pippi sa.. vi hade samma väder..och nu imorse va det halt efter vår väg..Vi bor också i mannens hemgård ,men här är inte nå renoverat..ja lite tapeter å så...här har jag bott i 37 år, hoppsan, vart har åren gått.Fy va kallt det skulle ha vart åt ankfötterna, men de trivs ändå! ha de bra!

    SvaraRadera
  2. Vi är ju mest i flytande form här ,kram Nette

    SvaraRadera
  3. Så fina bilder du fick på det trista vädret , ankorna såg ut att trivas :) // Anita

    SvaraRadera