torsdag 27 november 2014

Boknörd

Jag är en riktig boknörd.
Jag älskar böcker.
Redan som liten tyckte jag om böcker.
 Min mamma brukade berätta om en jul
 när hon skämdes över mig och "mina böcker". När jag var liten
firade vi julafton tillsammans med två av mina farbröder med familjer och
det var alltid roligt med stoj och stim, precis som det skall vara på julen.
 Men när sedan jultomten kom och jag fick
 en ny bok, då tog jag pappa i handen och sa att nu kunde vi 
gå och lägga oss så att han kunde läsa den nya boken för mig.
Barnböcker och bilderböcker var ju inte så vanliga då
när jag var liten och inte fanns det ju bibliotek heller,
så att få en ny alldeles egen bok var något stort.
Större än julkalas och kompisar.
Det tyckte inte mamma.


Härom veckan köpte jag lite nya böcker.
 Bland annat köpte jag
historiken om min barndoms kyrka, en bok som jag läst från
pärm till pärm, ett riktigt praktexemplar. Dessutom inhandlade jag
Österbottniska lustresor, en bok med fina bilder och intressanta 
texter. Slutligen  kunde jag inte motstå boken om den unga
Fredspristagaren Malala, den boken läser jag just nu. Här flyttas jag
 in i ett helt annat landskap, andra traditioner och en helt annan 
verklighet. Intressant.


I går kväll blev min kurs inhiberad pga att vår kursledare plötsligt
hade insjuknat. Så då bestämde jag mig för att besöka biblioteket
istället. Jag kom hem med tre böcker. Bland annat praktexemplaret
om Kvarken, en vacker fotobok. En fin bok om halmarbeten och så
Bodil Jönssons nya bok Silver. Den boken handlar om tiden, hon 
resonerar kring hur vi tänker när vi blir äldre. Eller årsrik, som hon
uttrycker det.

Allting som är trevligt
är bra för magen.
-Tove Jansson-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar