söndag 23 november 2014

En vit söndag

I dag har vi en vit söndag. Ja, snö-vit alltså.
I går kväll och i natt dalade stora snöflak ner från de
grå molnen och i morse låg världen vitpudrad. 
Inte den minsta vindpust, utan all snö ligger så vackert på
trädens grenar, så nu bara väntar man på att en röd tomtenisse
skall kika fram bakom någon buske.


Det enda som kikade fram var grannbarnen som åkte pulka i
en backe. Och de gömde sig inte bakom någon buske,
utan de åkte pulka mitt på vägen. Nåja, i den här backen
har massor av barn åkt pulka, och en fridfull söndag som denna
brukar det inte vara så många bilar längs vår väg.




Idag är älgjägarna ute i skogen för att se om de ser älgspår.
Sambons älgjaktlag har ännu två kalvar på jaktkvoten.
Jag gick ut för att fånga nysnön och så hoppas jag på
att molnen skall skingra sig så att vi ser liiiite blå himmel.
Det är länge sedan senast.


En aningen ljusare himmel, men så drev det gråa in igen.



Jag gick ner till bäcken och där rinner vattnet utan minsta antydan
till isskorpa. Vi har runt nollan idag igen.


En stilla vit söndag här hos oss, alltså.
Nu skulle det passa med ett långkok på spisen.
Jo, det får det bli.


4 kommentarer:

  1. Måste, trots att jag inte gillar vintern , säga att det är vackert hos dig just nu.
    Här har vi bara fått lite puder som när man pudrar på en fastlagsbulle.
    Imorron skulle det regna igen....

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker inte om vinter och kallt men nog är det vackert med det vita täcke vi fick nu.
    Sol fick vi här hos mig mellan molnen idag också.
    Ha en fin vecka! ♥︎

    SvaraRadera
  3. Det ser verkligen mkt vackert och ljust ut hos er.
    Här i Småland mörkt trist grått . . . .
    Förstår att ni har det roligt ute, barn och vuxna kan göra något kul tillsamman.
    Hela november ingen sol jag sett, längtar efter ljuset, det räcker inte med värmeljusen.

    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  4. Det går inte att föneka att det är vackert med snö. Vi har inte många plusgrader här, men eftersom det är disigt och fuktigt i luften känns det väldigt rått. En riktig innesittardag. Kram

    SvaraRadera