måndag 10 november 2014

Köklot en höstdag

Härom veckan var jag ut till ön Köklot och
jag lovade ju berätta mera om denna vackra ö.


Nere vid fiskehamnen låg åtminstone två fiskebåtar 
och väntade på bättre tider.


Härifrån ser man öppna havet, Kvarken.
Raka spåret över till Sverige.


Och så en bild från den gamla hamnen, som idag ligger öde.
Härifrån tog man sig över till fastlandet före man fick vägförbindelsen.
Jag antar att det är fastlandet som syns i horisonten. 
På 1700-, 1800-talet och början av 1900-talet var det roddbåt
som gällde. Vintertid åkte man med skidor eller häst och släde över isen.
Numera går landvägen över flera broar ända hit till Köklot.
Härifrån gamla hamnen åkte man över till Petsmo, numera 
går vägen åt andra hållet och man kommer till Alskat.  


Köklot stavades tidigare Kåcklot.
En teori är att ön fått sitt namn efter en person som hette Kock.
Hans lot eller fiskeläge skulle ha gett namnet Kock+lot. Kocklot.
En annan teori är att namnet härstammar från finskans "kaukaluoto".
Översatt till svenska betyder det "avlägset skär". Det var avlägset
från de som bodde i finska Storkyro/Isokyrö.


Jag stannade inte inne i själva byn för att fotografera. Det var
rätt mycket liv och rörelse i byn, när jag kom åkandes och de
hade säkert undrat vad jag sysslade med. Flera var ute i sina trädgårdar, 
någon tömde sommarens vattentunnor andra klippte häckar eller
såg över sina blomrabatter. Några promenerade längs landsvägen,
antingen med hund eller med stavar. 
Skönt att det är liv och rörelse i denna skärgårdsby.

3 kommentarer:

  1. Intressant! Har haft ärende dit flertalet gånger när det ska hälsas på eller ta sig vidare över isarna! Härliga skärgård! ♥

    SvaraRadera
  2. längesedan man varit dit borde ta sig tid någongång ,kram Nette

    SvaraRadera
  3. Och vid det här laget vet du väl att jag är rätt nyfiken av mej, så jag letade faktiskt reda på ön på Google Maps...Jag har nog inte riktigt kläm på var du bor, men bor du i närheten där...ja då är det inte undra på att du har så många vackra bilder från skärgården! Å vilken lycka att alla dessa småöar binds ihop med broar, så mycket enklare livet blir för dom som väljer att leva där. Vi har kompisar som seglat flera gånger i finska skärgården, och de lovprisar den vackra naturen. Tack vare bloggandet så får ju jag också ta del av den vackra naturen, det tackar jag verkligen för!!
    Ha det gott och tack för allt du delar med dej av!!
    Kram kram

    SvaraRadera