måndag 17 november 2014

Min lediga måndag

De senaste veckorna har bjudit på rätt mycket jobb.
Lite stressigt har det rent av varit. Men idag, en helt vanlig
måndag, har jag tagit en ledig dag. 


Ute är det några minusgrader och det är snökristaller i luften.
En grådisig dag så här i mitten av november.


Förra veckan hände något fantastiskt. Sonen flyttade hem igen,
om bara för några veckor men ändå så roligt. Han praktikjobbar här
i närområdet ända fram till julen och bor hemma under tiden. 
Lyckliga mamman steg tidigt upp i morse för att koka
morgongröt till mina karlar.


Där satt en morgontrött son vid matbordet och gäspade medan
han åt sin gröt. Sambon däremot var som en morgonpigg vessla och
var klar innan jag ens hann sätta mig till bords.


När lugnet lägrade sig tog jag en kopp te och satte mig
för att titta på Morgonnyheterna i tv. Jag tog en mjukstart.
Min lediga dag hade just börjat....


Vad har jag då gjort på min lediga dag?


Jag har hunnit uträtta ärenden i staden och jag har tvättat 
några maskiner med smutstvätt. Jag har gett djuren mat och
jag har hämtat in massor av ved, eftersom vi värmer
huset med ved. 


Jag har t.o.m. hunnit bjuda in svärmor
på en kopp kaffe med dopp.


Jag har också hunnit ut på en krispig middagspromenad med
kameran. Det var lugnt längs mina skogsvägar.
Hela världen andades frostig måndag.


Ja, så avkopplande har min dag varit. 
Nu sitter jag framför datorn. Jag hinner blogga utan brådska
jag hinner läsa lite nyheter och andras bloggar. Lite mystid
framför datorn för en gångs skull.
Idag är det ingen brådska. 
Det är en grå krispig måndag. 
En ledig måndag.


Om någon timme kommer mina karlar hem.
Snart dags att tänka på dagens lunch.
Men inte riktigt ännu....

3 kommentarer:

  1. Underbara frostiga bilder du visar.
    Frost och dimma är ett riktigt bra filter för linsen.
    Och vilken skön ledig dag du har, vi försvann också i skogen ett tag och hittade lite trattisar,
    så nu blir det trattkantarellsoppa ikväll.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Behaglig färgskala på bilderna! Frost är vackert!
    Förstår din glädje över att få ha sonen hemma!
    Så har jag alltid känt när mina söner har tagit in på Hotel Mama! ♥︎

    SvaraRadera
  3. Så fina bilder det blir med den första frosten. Vi har bara mörker här...ett konstant mörker. Det är nästan så jag längtar efter lite vit snö. Kram

    SvaraRadera