lördag 29 november 2014

Att ge

Dagarna rullar på med en väldans fart.
Dimma och solsken avlöser varandra med hala vägar och
mindre hala vägar. Det är omväxling och det sker snabbt.
November sjunger på sista versen och idag är det lilla jul
(men mera om det senare).


Vi närmar oss julen med stormsteg och min vana
trogen brukar jag aldrig börja nosa på julen innan advent.
Fråntaget pepparkaksbaket och lussebullarna då, men
de är redan uppätna så det blir ny laddning någon dag.


Torsdagen var en dimmig och gråmulen dag. Vi åkte ut till
vårt sommarhus och städade undan det sista inför vintern.


Väl där ute var ändå luften så skön att andas. Havsfjärden låg isfri
men dimman trollade bort horisonten. Min vana trogen började
jag drömma om att börja elda upp i husen för att tillbringa
några dagar där ute i naturen,,,,


Fast så blev det ju inte. Jag hade lovat samla ihop lite prylar till
insamling för hjälpbehövande i den egna kommunen och till
Hoppets Stjärna, en organisation som bedriver internationellt
biståndsarbete främst till barn och barnfamiljer. Det känns bra att
hjälpa andra, att dela med sig lite inför julen.
Att glädja någon.


I går lyste solen och dimman var ett minne blott. Idag
blir det åter en gråmulen dag. Släkten har förärats med ännu
en ny liten människa och det känns fint att allt gått bra.
Nu sitter jag i startgroparna för ännu en stadsresa,
idag skall sambon sjunga julsånger tillsammans
 med sin kör.

1 kommentar:

  1. Ska bli spännande att höra mer om lilla jul. Det enda jag hört tidigare är att dagen innan julafton kallas för lillejulafton. Kram

    SvaraRadera