onsdag 19 november 2014

Ett rött rönnbär och en vit röksvamp

Onsdag.
I mitten av en grå november.
Där ute är det någon plusgrad och det är grått, trist
och avslaget. Absolut inget höjdarväder. Oberoende man
vill eller inte så påverkas man av det trista vädret. Dags för
en lång promenad tänkte jag. Här skall grådasket motas, här
skall det in något positivt!


Det första positiva blev ett rött utropstecken. Ett rönnbär som låg
en bit från en rönn som haft påhälsning av fåglar helt nyligen.
Där låg bäret lite malplacerat. Lite rött uppkäftigt.
En positiv prick i det gråa.


Jag vandrade rätt länge innan jag såg nästa positiva utropstecken.
En vit röksvamp som såg lite halvvissen ut. Först tänkte jag
att oj, en larv uppe på svampen. Men det var en por, ett hål i toppen
på svampen, varifrån de mogna sporerna har spridits ut.
Andra positiva pricken i allt det gråa.


En röd Buu-klubbsstämpel på en affisch satt på
byns anslagstavla vid dagiset. YLE hade Buu-klubbsdag för
alla Buu-klubbisar förra veckoslutet stod det på lappen.
Så det var lite gammal info på den lappen,
men helt klart ett rött och glatt utropstecken till.


Det sista vita utropstecknet för dagen var den vita hästen som
fick sig en promenad längs gyttjiga ängsvägar.
Det gäller att fånga dagen med dess utropstecken
av rött och vitt nu när det mesta ser helt förbrukat ut....


2 kommentarer:

  1. Ja, i dessa dystra dagar får man leta rejält efter utropstecken! Fast dom finns där, och det har ju du bevisat nu med dina bilder. Själv hittade jag ett också idag, solen tittade nämligen fram en stund på eftermiddagen. Jag släppte allting jag hade för händer och tog en extra promenad med hunden. Känns som jag gjorde ett bra val när de flesta andra dagar har gått i gråa nyanser.
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Vilken kul idé att leta efter lite utropstecken i grådasket. Kram

    SvaraRadera