tisdag 2 september 2014

Vikarskat vandringsled, del 2

Söndagen var som gjord för vandring ute vid havet. 
Del 1 från Vikarskat vandringsled kan du läsa om här .
Vi var alltså på Malskäret med alla stenarna. Vi var i Stenarnas Rike.


Här njöt jag av naturen som bjöd på solsken och lite höst i luften.


Vid havsstranden växer havtornsbuskar med sina små vitaminrika bär. Jag kunde
inte låta bli att plocka några bär, trots att bären inte var riktigt mogna.


Nere vid stranden hade någon placerat ut en blankpolerad planka på några stenar.
Det såg så inbjudande ut med en vilopaus, men vi ville vidare.


Det var bara några hundra meter till Finnholmen och fiskarbastun. 
Här satte vi oss ned vid grillplatsen nere vid stranden och njöt av vårt
te/kaffe och våra bullar. 


Fiskarbastun ute på Finnholmen är som en hägring. Den står högst uppe på
holmen, som numera är fast med fastlandet. Här kan vem som helst söka
skydd, kanske sova över eller ta skydd undan vädrets makter. 


Vi var inte ensamma ute vid fiskarbastun. Här fanns både fritidsfiskare, hundägare och
svampplockare. Vi gick in i huset och när vi bläddrade i gästboken såg vi att många 
olika nationaliteter hade hittat hit under sommaren.


Inne i huset såg det gammaldags gediget ut. Här fanns bänkar längs väggarna,
bord och stolar, en liten köksavdelning och en stor öppen spis, där man kunde
värma vatten eller koka mat i en svart gjutjärnspanna. Stegen som skymtar till höger leder
upp till ett av sovloften. Framme vid spisen låg några torra pärtor.
Huset hade en liten farstu och detta enda stora rum.
Det var mycket snyggt och välstädat.


På väggen hängde en hel del stormlyktor.


Bredvid själva huset fanns också ett litet skjul. På ändan av skjulet fanns
utedasset - med automatisk vädring. 


Det är storslaget här ute på Finnholmen. Jag hade gärna stannat, tittat ut mot 
det spegelblanka havet eller mot den likaledes spegelblanka viken på andra sidan.
Det var en vindfattig dag. Annat var det när vi var hit ut förra hösten, då dånade 
vågorna in mot land (läs här ).


Men, men tiden hade rusat iväg som vanligt och det var dags att söka sig
hemåt. Finnholmen är slutet på vandringsleden, så det är bara att vandra samma väg 
tillbaka. Har ni annars tänkt på hur mycket snabbare det går att vandra
hemåt? För oss gick det rätt snabbt att vandra kilometrarna tillbaka
till bilparkeringen. 


Jag kände mig som svampen som stod mitt i en solglänta i storskogen.
Lite tilltufsad, lite sned, men ändå rak i hållningen. Jag kände att allt ljus
lyste på mig, för jag var i en av de vackraste platserna på jorden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar