lördag 27 september 2014

Briggen Tre Kronor

I går hade jag ärende in till staden och då fick jag den fenomenala
idéen att jag skulle parkera bilen nere vid inre hamnen. 


Nere vid inre hamnen låg nämligen Tre Kronor af Stockholm, en nybyggd brigg 
gjord enligt gammal förlaga. Fartyget hade kommit in till hamnen på torsdagen
och skall stanna till söndag eftermiddag, när den avseglar till Sundsvall.



Jag gick runt på kajen och beundrade alla detaljerna på fartyget.
Fartyget låg inne vid kajen också förra året (läs här ).



Nu visade det sig att man bara fick kliva ombord och titta sig omkring.
Jag var ju inte svårbedd, utan klev raskt ombord!
På däcket gick några unga män och de berättade att de för tillfället
var 18 personer ombord. Stort manskap alltså!


Jag hade den otroliga turen att stöta på Ellinor som tog mig 
med på en rundtur ombord. Ellinor var på en 4 veckors praktikperiod
och hade redan avverkat 1,5 vecka.


Under däck fanns små kabysser med sängar. Oj, här skulle
man nog inte ha cellskräck, utrymmet var ju inte det största.


Inne i fören fanns också små sovplatser. Uppe i taket hängde
handdukar och kläder på tork och inne i sovalkoven förvarades de 
personliga tillhörigheterna.


Inne i stora matsalen fanns också en liten bar, där man kunde sitta och hänga 
på kvällarna. Ombord på båten serverades bra mat, sa Ellinor. Det mesta 
var ekologiskt. Briggen samarbetar med forskare, näringsliv, organisationer
och myndigheter för att sprida information om miljösituationen i Östersjön och 
vad som kan göras för att rädda detta vackra innanhav.
"Hållbara hav" var fartygets budskap.


Köket fanns uppe på däck och jag blev mycket förvånad över att det var så litet.
Fartyget hade en egen kock, men Ellinor berättade att de själva brukade
göra sig frukost och bära ner till matsalen.


Jag kikade in hos kapten och också i maskinrummet. Nutidens
brigg kan också köras med motor. När jag var ombord var det tydligen 
service i maskinrummet.



När jag hade uträttat mina ärenden inne i staden och kom tillbaka till hamnen
för att hämta bilen, stod en oljebil vid fartyget. Man hade inplanerat 
flera seglingar under dagarna i Vasa. Hoppas att gick bra under gårdagskvällens
stormväder! Och tack Ellinor för rundvandringen!

1 kommentar:

  1. Åhh vilket trevligt inlägg, jag gillar segelskepp de är otroligt maffiga,stiliga m.m.
    Men jag hade nog aldrig vågat mig på en sådan seglats, varför, jo jag är otroligt sjösjuk.
    Minsta lilla det gungar blir jag yr m.m. det räcker jag tänker och kanske ser en film på stormande hav,
    ja då måste jag blunda. Ja det är mkt knepigt, hi hi . . . . men tyvärr inget jag gläds över.
    Min far däremot (i sin ungdom) var kock på ett skepp, hörde talas mkt om det, men tyvärr la jag inte all info.
    om det som barn o ungdom, han dog 1971, men nu hade jag gärna velar höra mer om det. Ja så är det.
    Så trevligt för de ungdomarna att få göra denna seglats m.m.
    Tack för alla vackra bilder.
    Trevlig söndag/ Eva

    SvaraRadera