söndag 28 september 2014

Söndagspyssel i rosé-teknik

Söndagseftermiddagar brukar vara som gjorda för handarbete. Pyssel.
Idag blev det en sådan dag när vi fem damer sammanstrålade för lite pyssel.
M hade varit på handarbetskurs i veckan och ville visa hur man
gör rosor av papperssnören.


Nu höll hon på att binda ihop blommorna. Det skulle bli en
lampskärm var det tänkt. 


För att göra dessa blommor enligt rosé-tekniken behövs ett redskap, en rund
platta med piggar, sax och papperssnören. Man kan använda snören som antingen
är bredare eller tunnare. (Det bästa av allt var ju att jag för snart fem år sedan
hade köpt materialet - men inte riktigt kommit igång. Så jag plockade fram mina
grejer och satte i gång. Perfekt med en pysseldag, nu kom jag äntligen igång!)


Man binder tråden runt piggarna och fäster trådändarna under skivan.
En blomma av den här enkla modellen går snabbt att göra.


L gjorde större blommor och använde både det större och det 
mindre redskapet. Visst blev dom fina! 
Rosé är en traditionell handarbetsteknik som är känd under sina tidigare namn
teneriffaspets eller solspets. Med rosé-tekniken kan man göra olika slags 
dukar, gardiner eller ponchon. Eller lampskärmar.


Så här blev M:s lampskärm!


På en liten stund hade jag gjort 25 blommor allt medan vi satt och 
pratade och hade det trevligt. Nu skall jag göra ännu en stor laddning,
så kanske jag får en fin gardinskappa.


2 kommentarer:

  1. Snyggt blev det ,jag har ju redskapen till det där men har aldrig hunnit prova ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Så fint det blev!! Och jag har väl aldrig varken hört eller sett denna teknik...Ska bli spännande att se din gardin sen...Förr handarbetade jag och sydde mycket, men nu håller varken rygg eller axlar för det. Så det ligger en hel del ofullbordade alster och material i mina gömmer...
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera