söndag 7 september 2014

När horisonten försvinner

Klockan hann bli 7 på kvällen innan vi styrde kosan
ut till vår havsvik. Vi hade haft en fin och varm lördag. Solen började färga kvällshimlen 
röd när vi körde längs vår väg ut till villan. Plötsligt  sa sambon att "nu kommer 
dimman" och så, genom ett trollslag körde vi rätt in i ett grått töcken. 
Världen blev plötsligt småkall och mycket grå.


Jag gick ner till stranden och fascinerades av att bara se några 
tiotal meter framför mig. Horisonten var helt försvunnen!


Vi tände alla lysen inne i både sommarhus och bastun. 
Under tiden bastun värmdes kände vi oss ensammast i hela världen.
Vi såg inga ljus från de andra husen, inte ett endaste hundskall hördes. 
Endast fladdermössen flög förbi vår utebelysning.



När jag satt uppe på bastulaven och kikade ut genom det lilla fönstret
såg jag att dimman lättade för en stund. Då såg jag att en av grannarna
på andra sidan den lilla viken också hade alla lysen tända.
Så svepte dimma in igen och allt blev grått.


Nu är det söndagskväll och vi är hemma på landbacken.
Men dimman den breder ut sig även denna afton.

4 kommentarer:

  1. Oj vad vackra bilderna det blev, nästan i svart-vitt, härliga effekter.
    Men jag förstår att när man inget ser framför sig bara några meter, då känns det som om världen krympt.

    Hos oss i Småland bara 6 km till Hallandsgränsen har det inte varit någon dimma, det är nog mer utmed kusten förstås.
    Dagen har varit mkt skön, när solen försvann i molnen var det ändå varmt, + 19 gr i kväll.
    Trevlig vecka/ Eva

    SvaraRadera
  2. Vi såg att ni var mitt i dimman, på min blogg ser du fjärden på andra sidan vi hade sol ända tills den gick ner .olika falla ödets lotter ,kram Nette

    SvaraRadera
  3. Du är verkligen bra på att formulera och det känns precis som om man är med om de stunder du berättar om. Dimma är magisk, men kan också bli kuslig. Hoppas vi får många vackra höstdagar att dokumentera! ♥︎

    SvaraRadera
  4. Magiskt med dimma.
    Vi har ju varit i Borgafjäll och där har också alla fjäll och höga berg,
    ibland varit förlorade i dimman.
    Men det blir vackra bilder.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera