onsdag 3 september 2014

Säsong för äppelpajer

I går åkte jag ut till min hemgård för att plocka äpplen.
Där finns nämligen ett gammalt äppelträd, risigt och vildvuxet vid det här laget, 
men  med de sötaste och godaste äpplen. Det brukar inte endast vara 
vi som tycker om äpplena. Bina brukar också hitta hit. 
Nu hade jag i alla fall bestämt att i år skulle jag
plocka ner alla äpplen innan de skulle vara uppätna. Men, men jag kom som
andra där. Vartannat äpple var invaderat av bin. Skalet såg fint och rött 
ut, ett litet hål och så massor av lyckliga bin inne i äppelköttet. 
Jag lämnade kvar alla halvätna äpplen, så det blev inte ens
en hink full med äpplen till mig eftersom trädet gav få äpplen i år.


Efteråt gick jag runt i vår vildvuxna trädgård och tittade mig kring. Hagtornsträdet
var översållat med röda bär. Dessa går förvisso att äta, men de är perfekta som 
dekoration. Så flera kvistar fick följa med mig hem.


Väl hemma gjorde jag naturligtvis en äppelpaj.


Här skall jag dela med mig av världens godaste och enklaste recept på äppelpaj.
Jag skalar ner äppelklyftor, strör på socker och kanel och rör om. Häller på
lite havregryn och vetemjöl och skivar över kallt smör med en osthyvel. In i 
ugnen i lite under 200 grader tills äpplena är mjuka. 
Mums med vaniljsås!

3 kommentarer:

  1. Äppelpaj är bland det godaste som finns. Mitt recept påminner väldigt mycket om ditt. Kram

    SvaraRadera
  2. Så gott med äppelpaj och jag har nått liknande recept också // Kramar

    SvaraRadera
  3. Ja nog gjorde du det enkelt kram nette

    SvaraRadera