fredag 5 september 2014

Vem är uppe i talltoppen?

I går blev det ännu en dag ute vid vår havsvik. Jag bara kände att jag 
måste åka ut när vädret är så här varmt och skönt. 
Jag började med en paus.
En kaffepaus ute på bastutrappen.


Solen värmde och både den långärmade tröjan och skorna åkte av.


Trappan från bastun ner till stranden har varit sommarens projekt.
Okej, det är sambons projekt och det är ett projekt jag verkligen uppskattar.
Här kan jag sitta i solen och njuta av utsikten. Härligt!
Vårt hus och vår bastu står uppe på en ås och det är otroligt skönt
med trappor upp från stranden och från parkeringen. Tack sambon!


Efter pausen fick det bli lite jobb. Skönt att sitta inomhus för vinden tilltog
samtidigt som dimmolnen drev fram på himlen.


Sambon hade lovat komma ut efter att han slutat jobba, så jag kokade
mat på bland annat dessa egenodlade grönsaker (dessutom hade jag potatis).


När jag var ut för att skölja morötter och potatis hörde jag ett tjatter uppe i
den ena tallen bredvid huset. Lite ilsket lät det som.
(Här får jag lov att säga att jag har större morötter än så här, men jag gallrade
lite i går morse och tog med mig några små rackare till matlagningen).


När jag kikade upp mot talltoppen såg jag något lurvigt som satt och tryckte 
mot stammen. En ekorre. Ilsket blängde den på mig. Hade jag 
stört honom i hans tupplur eller i hans middagsmål?
Jo, efter en stund såg jag små tallkottsbitar som singlade ner mot
marken. Ekorren käkade tallkottar.


Han höll mig under uppsikt. Nu har jag på känn att jag vet vem det är som 
brukar springa på verandan speciellt när mörkret faller på....
En liten luring med tjock lång svans....

Sambon kom ut till kvällen och efter maten gjorde vi något som 
ni får ta del av en annan dag.


1 kommentar: