torsdag 11 september 2014

Det trumpetade uppe bland molnen

Vilka sköna höstdagar vi har så här i medlet av september!
Vi har haft rätt mycket dimma, men när den väl lättar fram på förmiddagen
då har vi de skönaste "sommardagar". Daggen ligger våt över världen
och den får vi drags med på skuggiga platser mest hela tiden.
I går när jag var ute hörde jag ett trumpetande uppe i skyn.
Ett fasligt liv var det.


Högt, högt där uppe plogade sig en hel drös med tranor fram mot kusten.
Efter en stund svävade de på någon luftström och åkte runt, runt.
Så formaterade de sig till en plog igen och flög längre söderöver.


Det var alltid någon trana som trumpetade där uppe och nere på marken svarade våra 
två tranor. Vi har ju haft två tranor bosatta här ute på åkrarna under hela sommaren.


I soldiset mot skogen såg jag de två tranorna gå och trumpeta, lyssna, trumpeta. De hörde sina 
släktingar där uppe i skyn och blev säkert lite ressugna. Men de verkade bestämma
sig för att stanna kvar. Här på åkrarna är det ännu varmt och massor med mat.


Jag försökte smyga mig närmare, men när väl tranorna uppe i det blå hade
försvunnit hade våra tranor all sin fokus på mig. Kom inte närmare, tycktes
de trumpeta. Så när jag tog ett steg närmare,  lättade de två och flög in över 
skogstopparna. 


Så var det åter lugnt ute på våra åkrar igen. Jag vände hemåt och
njöt av solens varma strålar.


2 kommentarer:

  1. Ja nog är det ett trumpetande och skränande nu för tiden...Ska inte säga att jag är trött på det, men snudd intill...Vi bor liksom alldeles intill ett fågelområde, landningsbanan verkar det som, så kvällarna är inte att tänka på att sitta ute om vädret skulle tillåta. Ändå är det något alldeles speciellt.
    Fina bilder!!
    Kram kram

    SvaraRadera