måndag 22 september 2014

Mina gula pumpor

Just i dag kom hösten.
Redan i går bankade den på dörren och bjöd på regn och rusk.
I dag däremot orkar temperaturen inte lyfta sig över 10 graders strecket.
Det känns som om det ohjälpligt är slut på sensommaren..
Nu är det gula löv som virvlar runt i vinden och de sista 
sommarblommorna kurar i kylan.
Kvällarna blir snabbt mörka och i natt utlovas den första
förrädiska nattfrosten....


I år har jag odlat pumpor.
 Jag sådde fyra frön och nu har jag flera stora frukter
som verkligen har växt till sig.


En av dessa pumpor får bli något annat än soppa. Kanske ljushållare?
I kväll blir det dags att täcka alla grödor och hämta in 
det som man inte vill skall frysa under natten.....

Dags att ta fram långkalsonger och vinterjackan alltså.
Huualigen.

3 kommentarer:

  1. Jag är väl inte så sugen på att plocka fram höstkläder ännu, men ibland känns det nödvändigt. Härligt med pumpatid. Jag brukar göra marmelad som smakar så gott på hembakta bullar. Ha det gott.

    SvaraRadera
  2. Du kan göra marmelad..jag gjorde det ifjol o det va så gott på glass..plättar o i rulltårta.Ja nu blir det kallt inatt.har knipsat av alla blommor som nu va nått.

    SvaraRadera
  3. Den pumpan blir nog en snygg ljuslykta till Allahelgon.
    Kul att odla fram egna.
    Ja här är det också kallt ikväll så det lär väl bli nattfrost.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera