onsdag 24 september 2014

När det är lite vitt på marken.....

I går kväll satt jag inomhus och kurade skymning.
Ljusen var tända, de skapade verklig höststämning, Själv satt i soffan inlindad i en 
pläd och läste. Just nu läser jag Jo Nesbö:s senaste pocketbok. En deckare med en
hemsk handling, men med ett språk och en struktur som fascinerar. Jag verkligen kände 
hur mitt ombonade hem krockade med det hårda mörka i boken.



Inne hos mig doftade det av äpplen eftersom jag kokade äppelsaft igår. Och jag 
bakade äppelpaj och gjorde äppelsylt.....


Ute smattrade det på tak och fönsterplåt. I går kom flera hagelskurar.
Stora, skarpa vita korn smällde mot marken. En fem minuters skur och sedan sken
solen igen tills det var dags för nästa hagelskur. Ibland hade vi alldeles vitt på marken.
Fast igår smälte det vita snabbt bort. Men vitt, som snö.....


Mina sommarblommor kurade under det kalla våta. 
I dag har vi endast +3 grader och på vissa ställen ligger ännu vitt på gräsmattan...
Sådan tur att jag kan krypa upp i soffhörnan med min bok och med min
pläd och mina ljus. Men först skall här jobbas!


3 kommentarer:

  1. Så mysigt du gjort det .Här söderöver är det nog inte vitt på marken men regnet har öst ner ,nu skiner solen .Kram Nette

    SvaraRadera
  2. Jag längtar lite efter att sitta inne om kvällarna och pyssla med mina hobbies. Hösten är en perfekt tid för det.

    SvaraRadera
  3. Ja nu är det tider för inne-mys med spännande läsningar m.m.
    Precis som du nämner 'kuraskymning', bara själva ordet gör att jag vill ligga och läsa o inget göra.
    Skrollade neråt och läser mycket fint och vackert som du ser och gör, långa promenader är både trevliga intressanta. Vad vore en promenad utan ett stopp med gos fika . . . .
    Vi hade frostnatt igår med - 2 gr, ja nu är det höst, fastän flera blommor försöker hålla sig vid kiv ännu.
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera