måndag 29 september 2014

I helgen blev det lingonplock

I helgen plockade sambon och jag lite lingon. Vi behöver inte
hur mycket som helst, men det är alltid bra att ha lite lingon på matbordet.  
Rårörda lingon är en favorit.



Vi åkte iväg till skogen och när vi väl kom fram till ett av våra
lingonställen kunde vi snabbt konstatera att den varma och
torra sommaren gjort lingonen något mindre än normalt.


Nu återstår det bara att rensa bären. En del hann jag faktiskt med i går kväll,
men resten kan jag rensa nu på eftermiddagen. Kanske sätter jag mig
utomhus, för i dag skiner solen!


2 kommentarer:

  1. Hade glömt bort att jag har material till tekniken du visade i förra inlägget!
    Lingon åt vi mer förut... när min pappa plockade åt oss.
    Bra om ni hittade vad ni behöver. Fint slut på september! ♥

    SvaraRadera
  2. Har också märkt att lingonen är små iår,
    vissa ramlar ut redan i lingonplockaren.
    Men lingon är ju ett MÅSTE att ha i frysen, och sen tranbären.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera