fredag 2 augusti 2013

Sommarcafé vid Grönvik Gård

I går hade vi en varm och härlig dag.
Ett lätt molntäcke dekorerade himlen, men vad gör det 
när sommaren är som bäst. Jag kände för lite flärd igår, så jag
åkte ut på en lång cykeltur med målet att nå Grönvik Gård 
och en kopp te med dopp.


Grönvik Gård är idag nyrenoverad och bebos av en familj.
I sommar har de öppnat upp delar av sitt hem för 
sommarcafé. Ett fint initiativ!


Jag damp ner på en av de skira trädgårdsmöblerna och beställde
te och morotscupcake. Precis vad jag behövde i värmen.


Ungdomarna i huset hade hand om caféet. 
Här var det hembakat som gällde.
Cupcaken smakade perfekt!


Pappan i huset, han som renoverat huset och trädgården, gick
runt bland cafégästerna och berättade lite om stället.
För det här är en plats med historia. Jag som älskar historia
och speciellt närhistoria var idel öra. Jag frågade massor och jag
kommer att berätta mera om historien kring Grönvik Gård och
de grön/blå stenarna som låg i järnkrukorna. Fast det får bli
en annan dag.


Under huset finns källarvalv där den som vill kan
hyra in sig för en tillställning. Frågvisa jag fick veta
att det ryms under 40 personer i de olika valven.



Valven var stilfullt inredda.
Men man måste också komma ihåg att detta
är ett hem för en stor familj. Som egentligen bara har öppet
på de villkor som deras egentliga arbeten och studier tillåter.


Har du vägarna förbi Grönvik Gård, sväng in 
om deras sommarcafé är öppet. Det är historia
och goda bakelser som erbjuds!

2 kommentarer:

  1. Så kul att dom öppnat på det viset ,du borde nog bli turistambassadör för den här trakten du ,för det behövs nog att vi skulle få mera turister till vårt fina gröna land ,kram och trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
  2. Vilket hus, vilket arbete det ligger bakom...!! Men så roligt att de öppnar upp för allmänheten, och sen berättar lite historia kring gården. Synd att jag bor så långt bort...
    Kram kram

    SvaraRadera