söndag 18 augusti 2013

I dag bjuder jag på hembakat

Söndagen blev en varm och härlig solskensdag.
Och vet ni vad vi har gjort? Jo, vi har kapat ved hela dagen.
Svettigt och dammigt - men härligt att få det gjort!

Vi hade en matpaus och så flera dricka-pauser.
I går kväll bakade jag vinbärsrutor och browniemuffins.
Hela huset dofta underbart av nygräddat!


Papperformarna för muffinsen har jag köpt på Lagerhaus i Umeå. 
Roligt att bjuda på lite glatt och nytt på kaffepausen.
Dessutom kommer jag att bjuda på muffins-receptet
(från boken "Söta öde", läs mera på sweetlifeofmalins.)

Browniemuffins med dumle
2 ägg
1,5 dl farinsocker
125 g smör, smält
2,5 dl mjölk
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
Dumlegodisar

Sätt ugnen på 180 grader. Vispa ägg och socker. Rör ner smält smör och
mjölk samt vaniljsocker. Blanda torra ingredienser och sikta ned i smeten.
Fördela i muffinsformar, fyll till ca 3/4. Tryck ned några dumlebitar i varje.
Grädda i 20 min tills muffinsen känns fasta på ytan. Låt svalna.



Dessutom bakade jag en jättegod vinbärskaka med mandel och vit choklad, som
jag sedan skar upp i lämpliga bitar. Nu när de röda vinbärsbuskarna 
dignar av bär, och om man inte vill koka mera vinbärssaft, 
ja då passar det bra att baka en kaka med röda vinbär.
Receptet hämtade jag från tidningen Hembakat 4/2013.

Vinbärsrutor med mandel & vit choklad
200 gr vit choklad
250 gr smör
3 1/2 dl strösocker
4 ägg
200 gr mald sötmandel
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3 dl röda vinbär

Sätt ugnen på 175 grader. Låt den vita chokladen smälta tillsammans med 
smöret, var försiktig med värmen så att det inte skär sig. Rör blandningen till
en slät smet och låt svalna något. Vispa ner socker och ägg i smeten. Vänd 
ner de malda mandlarna. Vänd ner mjölet som blandats med bakpulvret.
Smörj en långpanna, ca 20x30 cm eller täck formen med bakplåtspapper.
Häll smeten i långpannan. Fördela de röda vinbären ovanpå smeten.
Grädda kakan mitt i ugnen i 30-35 min. Skär kakan i bitar när den 
svalnat helt. Servera den med grädde och röda vinbär som dekoration.

Tack till alla er som tittar in till min blogg!
Ha en fin vecka!

3 kommentarer:

  1. Gott gottigottgott ser det ut ,kram nette

    SvaraRadera
  2. KÄnner doften! Det låter gott.
    Kul att ni också firar havet, hösten och att sommaren varit fin. Vänbtar på dina bilder. ha det gott/brita

    SvaraRadera
  3. Har läst på, ser att traditionen kommer från Er i Finland./ brita

    SvaraRadera